FINA na 35. Festiwalu Filmu Polskiego w Ameryce — Filmoteka Narodowa - Instytut Audiowizualny

FINA na 35. Festiwalu Filmu Polskiego w Ameryce

Podczas 35. Festiwalu Filmu Polskiego w Amercye w Chicago (35th Polish Film Festival in America) zostanie pokazanych pięć najlepszych komedii Michała Waszyńskiego: „Dodek na froncie”, „Dwanaście krzeseł”, „Kocha lubi szanuje”, „ABC miłości” oraz „Papa się żeni”
Scena z filmu Michała Waszyńskiego `Dodek na froncie` z 1936 r.

Dodatkowo zostaną pokazane krótkie metraże: „Ołowiane żołnierzyki”, „Z wędrówek po Warszawie”, „Bóg się rodzi”, „W krainie X muzy” oraz zwiastun do „Bolka i Lolka”.

Zwiastun filmu „Bolek i Lolek” (1936) w reż. Michała Waszyńskiego będzie pokazywany na otwarciu 35th PFFA, a także później przed filmem w dwóch różnych kinach. 4 listopada w AMC NewCity 14 oraz 12 listopada w Gallery Theatre.

Podczas Festiwalu odbędzie się także pokaz koprodukcji FINA „Dwie flagi”.

https://pffamerica.org/

https://pffamerica.org/lista-filmow/

https://pffamerica.org/program-projekcji/


Bolek i Lolek w Houston


Zwiastun „Bolka i Lolka” będzie pokazywany także w Houston 2 listopada w kinie Regal na otwarciu festiwalu Houston Polish Film Festival, 2-5 listopada 2023.

Imprezą towarzysząca pokazom festiwalowym jest wystawa fotosów do prezentowanych filmów pt. „Najlepsze komedie Michała Waszyńskiego”.

Lista filmów

„Dodek na froncie” (1936), reż. Michał Waszyński, 81 min

Podczas meczu piłkarskiego między Krakowem a Moskwą, Dodek fauluje rosyjskiego zawodnika, co prowadzi do wybuchu I Wojny Światowej. Jakiś czas później w opuszczonej chacie, Dodek, będący poddanym Cesarstwa Austro-Węgierskiego przykrywa się płaszczem oficera rosyjskiego. Dzięki temu zostaje uwolniony przez nacierające wojska rosyjskie. Pomylony z oficerem rosyjskim, zostaje zakwaterowany w polskim dworze, gdzie jego ordynansem okazuje się wcześniej sfaulowany piłkarz. Dodek opiekuje się rannymi żołnierzami rosyjskimi, zaleca się do pokojówki o imieniu Zuza, zdobywa sympatię pani pułkownikowej, powoduje fałszywy alarm i wywołuje skandal podczas wizyty Wielkiego Księcia. Kiedy zostaje zdemaskowany i uznany za szpiega, ratuje się ucieczką. Z opresji wybawia go atak legionistów, którzy przełamują front. W końcu Dodek wraca do swoich.

„Ołowiane żołnierzyki (1939), reż. Maksymilian Emmer, Jerzy Maliniak, 8 min

Do stolicy przybywają posłowie sąsiedniego państwa aby wypowiedzieć wojnę. Rozpoczynają się przygotowania i mobilizacja ludności. Pociągi zmierzające na front pełne są żołnierzy i sprzętu wojskowego. Wreszcie zaczynają się działania wojenne, w których bierze udział nie tylko piechota, lecz także artyleria, czołgi i siły lotnicze. Po długich walkach żołnierze zwycięskiej armii wracają do domów. Jest to rzadki przykład przedwojennego polskiego filmu animowanego. Jak głoszą napisy czołowe: „Film ten stanowi eksperyment, do którego wykonania użyto jedynie zwykłych, najprostszych zabawek dziecinnych”.


„12 krzeseł” (1933), reż. Michał Waszyński, 66 min

Ferdynand Šuplátko, fryzjer z Pragi, przyjeżdża do Warszawy, by odziedziczyć spadek. Na miejscu zastaje jedynie dwanaście krzeseł. Wściekły sprzedaje krzesła do antykwariatu. Wkrótce z listu zostawionego przez zmarłą ciotkę dowiaduje się, że w jednym z krzeseł ukryła przeznaczone dla niego sto tysięcy dolarów. Niestety krzesła zostały już sprzedane. Ferdynand wspólnie z antykwariuszem Kamilem jeżdżą po całym kraju, by odnaleźć cenne meble. Depcze im po piętach tajemnicza dama, która również wie o skarbie.


„Z wędrówek po Warszawie” (1932), reż. Antoni Nowosielski, Stanisław Rogowicz, 6 min

Widok prawobrzeżnej Warszawy. Kamienice na Starym Mieście. Sprzedaż uliczna w Warszawie. Handel na Kercelaku. Domokrążcy oferujący swe usługi. Uliczni muzycy. Dostawcy węgla. Kominiarze. Straż pożarna podczas akcji gaśniczej. Ruch uliczny. Czyścibut. Sprzedawca balonów. Dzieci na przejażdżce kucykami. Fotograf, uliczni handlarze, dorożkarz. Inscenizowane zdjęcia plażowiczek. To nostalgiczna podróż w czasie do stolicy początku lat 30 ubiegłego wieku. Na taśmie filmowej uchwycono dzień targowy na najpopularniejszym z warszawskich bazarów, a także zanikające typy miejskie: węglarzy, kominiarzy, ostrzycieli noży, pucybutów czy podwórzowych grajków.


Kocha, lubi, szanuje” (1934), reż. Michał Waszyński, 76 min

Praktykant aptekarski Władysław kocha się z wzajemnością w kasjerce Lodzie, oboje są jednak zbyt ubodzy by się pobrać. Nic dziwnego – na świecie panuje kryzys. Pewnego dnia Władysław budzi się i dowiaduje się, że kryzys już się skończył, a sytuacja gospodarcza uległa kolosalnej poprawie. Natychmiast oświadcza się Lodzie – ta jednak postanawia poświęcić się karierze artystycznej. Rozżalony Władysław postanawia utrzeć jej nosa. „Kocha, lubi, szanuje” to komedia pod wieloma względami odbiegająca od przeciętnej polskiej produkcji tamtego okresu. Nieprawdopodobny scenariusz z przymrużeniem oka nawiązuje do szalejącego na początku lat 30. kryzysu gospodarczego.

„Bóg się rodzi” (1935), reż. Edward Puchalski, 12 min

Grupa młodych ludzi postanawia przygotować szopkę z jasełkami. Pojawia się jednak problem: skąd wziąć pieniądze na realizację? Dwoje spośród grupy, którzy mają oszczędności uskładane na książeczce PKO, zobowiązuje się sfinansować przedsięwzięcie. Teraz trzeba napisać tekst szopki. W ciężkich czasach światowego kryzysu tematów nie brakuje.

ABC miłości” (1935), reż. Michał Waszyński, 96 min

Wincenty Poziomka, niespełniony artysta utrzymujący się z pisania kucharkom listów miłosnych, dostaje w spadku po stryju pół sklepu spożywczego pod warunkiem, że zaopiekuje się trzyletnią Basieńką, wnuczką stryja. Marzący o karierze aktorskiej Wincenty prowadzi sklep z artystycznym polotem, doprowadzając go niemal do bankructwa. Wincenty kocha asystentkę notariusza, urodziwą pannę Helenkę, jednak nie ma odwagi wyznać jej miłości, bo wie, że nie będzie w stanie utrzymać rodziny. Chce zarabiać wykorzystując swój talent aktorski i stara się o wymarzoną pracę w teatrze. Tymczasem Helenka traci posadę, więc Wincenty proponuje jej pracę w sklepie. Dzięki protekcji sąsiada - znanego artysty Krupkowskiego - Wincentemu nadarza się okazja scenicznego debiutu, który jednak okazuje się całkowitą klapą. Sklep zostaje uratowany dzięki niespodziewanej filmowej karierze małej Basieńki. Wreszcie Helenka i Wincenty wyznają sobie miłość i odtąd mogą wspólnie prowadzić sklep i opiekować się Basieńką.

Zwiastun do Bolka i Lolka” (1936), reż. Michał Waszyński, 5 min

Ubogi czeladnik ślusarski Bolek wdaje się w bójkę w obronie swej znajomej. Uciekając przed policją, znajduje schronienie w obcym domu, gdzie zgromadzeni na przyjęciu goście biorą go ze względu na podobieństwo imion za Lolka, zamożnego, lecz głupkowatego syna bogatego przedsiębiorcy. Młody chłopak sprawia dobre wrażenie na amerykańskim inwestorze, który miał rozpocząć współpracę z jego ojcem. Bolek w skórze Lolka zdobywa dla siebie posadę i poznaje córkę Amerykanina, w której od razu się zakochuje.


„Papa się żeni” (1936), reż. Michał Waszyński,

U gwiazdy rewiowej Miry Stelli zjawia się nieoczekiwany gość: po ukończeniu pensji wróciła do domu jej córka, Lili. Aby ukryć fakt, że sławna diwa ma już dorosłą córkę, Mira prosi, aby Lili udawała jej… siostrę. Dziewczyna przypadkiem dowiaduje się, że jej ojcem jest Roberto Visconti, znany śpiewak, który po wieloletnich wojażach zagranicznych właśnie wrócił do kraju. Podekscytowana Lili postanawia poznać ojca i pogodzić skłóconych od lat rodziców.

„W krainie X muzy” (1930), reż. Witold Dunin-Bredsznajder, 10 min
Aktor opowiada jak wyglądała praca na planie filmowym w czasach kina niemego, zaś operator dźwięku pokazuje jak wiele się zmieniło wraz z nadejściem kina dźwiękowego, a przy okazji demonstruje, na czym polega i jak wygląda zapis dźwięku na taśmie filmowej. Reportaż uchyla kulisy przedwojennego studia filmowego.

zobacz także

Fundusze Europejskie Logotyp: Na granatowym tle częściowo widoczne trzy gwiazdki żółta, biała i czerwona obok napis European, funds digital of Poland. biało-czerwona flaga polska obok napis Rzeczpospolita Polska Logotyp z lewej strony napis Unia Europejska Logotyp. Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego. po prawej strony na granatowym tle 12 żółtych gwiazdek tworzących okrąg flaga Unii Europejskiej