OK Boomer! Media, popkultura i świat młodzieży. Wykład online!

OK Boomer! Media, popkultura i świat młodzieży. Wykład online!

image

Historia, jak wiadomo, lubi się powtarzać. Niestety dotyczy to także historii międzygeneracyjnych nieporozumień. Jeżeli potraktujemy serio obecne w dyskursie medialnym narracje dotyczące generacji Z, możemy dojść do przekonania, że różni się ona diametralnie od wszystkich wcześniejszych pokoleń. W stwierdzeniu tym, choć niewątpliwie niepozbawionym przesady, jest oczywiście ziarno prawdy. Zmiany technologiczne, społeczne czy obyczajowe, a także ich szybsze niż kiedykolwiek przedtem tempo, w istotny sposób wpłynęły i w dalszym ciągu wpływają na kształt codzienności i funkcjonowanie współczesnej młodzieży. W czasie poszczególnych spotkań cyklu postaramy się jednak przyjąć nieco inną perspektywę. Co wydarzy się bowiem, jeśli zapomnimy na chwilę o, często pozornej, odmienności doświadczeń i środków wyrazu? Czy może, spoza nieporozumień i barier komunikacyjnych, wyłonią się też zaskakujące podobieństwa emocji, potrzeb i przeżyć? Z takiej właśnie – empatycznej – perspektywy podczas kolejnych prelekcji przyglądać się zatem będziemy praktykom medialnym, językowi czy popkulturowej rzeczywistości, w której funkcjonuje (i którą współtworzy) „ta dzisiejsza młodzież”.

W kolejnych spotkaniach uczestniczyć będą ekspertki i eksperci zajmujący się tematyką mediów, popkultury, zmian generacyjnych, a także szeroko rozumianej kultury dziecięcej i młodzieżowej zaproszeni przez kuratorów cyklu – Ewę Korzeniowską oraz dr. Karola Jachymka (który poprowadzi również pierwsze trzy prelekcje).

Do uczestniczenia w zajęciach zachęcamy przede wszystkim rodziców i opiekunów. Cykl jednak skierowany jest również do wszystkich tych osób, które są zainteresowane skuteczniejszą komunikacją i lepszym zrozumieniem tego, często zaskakującego, choć wcale nie aż tak bardzo odmiennego, świata współczesnej młodzieży.
Program:
1. POZA STEREOTYPY. WOKÓŁ GENERACJI Z
(07.04.2020, wtorek, godz. 18.00–19.30)

Prowadzenie: Karol Jachymek

Tematyka pierwszego spotkania koncentrować się będzie na, tak żywym obecnie, pojęciu generacji Z. Kim są, a kim zdają się być tzw. zetki? Ile jest prawdy, a ile przesady w ich medialnym wizerunku? Czy rzeczywiście to zmiany pokoleniowe są jedynym kluczem do zrozumienia tego, w jaki sposób rozmawia, komunikuje, czy, szerzej, zachowuje się „ta dzisiejsza młodzież”? W czasie zajęć przyjrzymy się zatem temu, co mówią na ten temat dostępne dane i raporty. Spróbujemy również, wykorzystując do tego nie tylko dostępne informacje, ale odwołując się także do własnej empatii i doświadczeń, sięgnąć głębiej i dostrzec rzeczy, które niekiedy trudno czasem zauważyć wśród otaczających nas stereotypów, uproszczeń i etykiet.

 

2. PO(D)ŁĄCZENI! O PRAKTYKACH MEDIALNYCH WSPÓŁCZESNEJ MŁODZIEŻY
(16.04.2020, czwartek, godz. 18.00–19.30)

Prowadzenie: Karol Jachymek

Intensywność korzystania z mediów cyfrowych często bywa powiązana z wiekiem. Co jednak tak naprawdę robią młodzi ludzie każdego dnia przez wiele godzin wpatrując się w ekrany swoich smartfonów? Czy rzeczywiście, jak często nam się zdaje, tracą wtedy czas? Co wówczas oglądają? Czym się zajmują? Z kim rozmawiają? Tematyka drugiego spotkania koncentrować się więc będzie wokół praktyk medialnych charakterystycznych dla współczesnej młodzieży. W czasie zajęć wspólnie odwiedzimy zatem najbardziej popularne strony, przyjrzymy się prześmiewczym memom, porozmawiamy na temat chętnie subskrybowanych kanałów, a także zastanowimy się nad innymi, często zaskakująco subtelnymi!, formami popkulturowej przekory czy ironii.

 

3. TIKTOK I OKOLICE, CZYLI KTO JEST KIM W SOCIAL MEDIACH?
(27.04.2020, poniedziałek, 18.00-19.30)

Prowadzenie: Karol Jachymek

W dyskursie medialnym dotyczącym współczesnej młodzieży chętnie akcentowany jest podział na to, co „cyfrowe” i to, co „rzeczywiste”. Ten, w znaczniej mierze nieadekwatny, język opisu często prowadzi jednak nie tylko do wielu uproszczeń, ale też, i to chyba nawet przede wszystkim, do poważnych nieporozumień – m.in. w kontekście komunikacji w rodzinie czy w szkole. Wyraźną niewspółmierność narzędzi stosowanych do określania codzienności dzisiejszej młodzieży widać doskonale m.in. w narracjach dotyczących jej funkcjonowania w mediach społecznościowych. Dlatego w czasie trzeciego spotkania wspólnie spróbujemy zastanowić się nad tym, jaką rolę w życiu młodych osób pełnią szeroko rozumiane social media, takie jak Snapchat, Instagram czy YouTube. Z uwagą przyjrzymy się również fenomenowi TikToka, analizując m.in. najbardziej popularne trendy i formaty, a także działania najchętniej oglądanych twórców i stosowane przez nich strategie budowania, rzeczywistych w istocie, karier.
Transmisja online
Wykładów będzie mógł słuchać każdy, nie trzeba się rejestrować. Transmisja będzie prowadzona z platformy YouTube i zostanie udostępniona na koncie FINA Wałbrzyska 3/5.

Fundusze Europejskie Logotyp: Na granatowym tle częściowo widoczne trzy gwiazdki żółta, biała i czerwona obok napis European, funds digital of Poland. biało-czerwona flaga polska obok napis Rzeczpospolita Polska Logotyp z lewej strony napis Unia Europejska Logotyp. Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego. po prawej strony na granatowym tle 12 żółtych gwiazdek tworzących okrąg flaga Unii Europejskiej