Lacrimosa na sopran, chór i orkiestrę — Filmoteka Narodowa - Instytut Audiowizualny

Lacrimosa na sopran, chór i orkiestrę

  • kompozytor: Witold Lutosławski
  • tytuł oryginalny: Lacrimosa na sopran, chór i orkiestrę
  • rok ukończenia: 1937
  • obsada: sopran, chór mieszany, orkiestra
  • forma tekstu: religijny
  • język tekstu: łaciński
  • forma/gatunek:część mszalna
  • kategoria:muzyka wokalno-instrumentalna, dzieła na głos(y) solo, chór i orkiestrę lub zespół instrumentalny
  • prawykonanie:Warszawa, wrzesień 1938, Helena Warpechowska – sopran, Orkiestra Filharmonii Warszawskiej, Tadeusz Wilczak – dyrygent



Lacrimosa na sopran, chór i orkiestrę

Opracowanie dwóch fragmentów z łacińskiej mszy żałobnej złożyło się na pracę dyplomową Lutosławskiego, którą zamykał swe studia w Konserwatorium Warszawskim. Z myślą o dyplomie kompozytor pisał wprawdzie Wariacje symfoniczne, jednak na polecenie profesora zmienił pierwotny plan. Zgodnie z panującym zwyczajem, zdecydował się przedstawić utwór wokalno-instrumentalny, a w poszukiwaniu tekstów sięgnął po introit mszy żałobnej (Requiem aeternam) i końcowy fragment sekwencji Dies irae (Lacrimosa dies illa). Wojnę przetrwał jedynie rękopis Lacrimosy; partytura drugiego fragmentu (rozpisana na chór i orkiestrę, bez solowego sopranu) przepadła w powstaniu warszawskim.

Styl zachowanej kompozycji mało ma wspólnego z właściwym sposobem wypowiedzi jej autora. Idiom Lutosławskiego kształtował się bardzo powoli, a jego zapowiedź przynoszą dopiero Wariacje symfoniczne, ukończone w 1938 roku. Zręcznie skomponowana muzyka Lacrimosy brzmi jak skrzyżowanie Stabat Mater Karola Szymanowskiego z Requiem Gabriela Fauré. Na tym chyba polega jej swoisty urok. To on sprawia, że utwór należy do najczęściej wykonywanych dziś z dorobku Lutosławskiego. Sprzyja temu także wygodna wielowersyjność utworu, który może być prezentowany również w obsadzie symfonicznej bez chóru lub w autorskiej transkrypcji na sopran i organy. Ta ostatnia wersja bywa wykonywana w ramach liturgii żałobnej. 16 lutego 1994 roku zabrzmiała w kościele św. Karola Boromeusza na warszawskich Powązkach podczas pogrzebu kompozytora.

Konteksty

W rozmowie z Elżbietą Markowską Lutosławski przyznał, że miał w planach pisanie innych utworów religijnych, zarzucił jednak te pomysły z przyczyn nieznanych nawet sobie samemu.

Komentując dla „Ruchu Muzycznego” PWM-owskie wydanie Lacrimosy Andrzej Dobrowolski podkreślał oryginalność utworu i postulował jego zastosowanie w praktyce liturgicznej.

Fundusze Europejskie Logotyp: Na granatowym tle częściowo widoczne trzy gwiazdki żółta, biała i czerwona obok napis European, funds digital of Poland. biało-czerwona flaga polska obok napis Rzeczpospolita Polska Logotyp z lewej strony napis Unia Europejska Logotyp. Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego. po prawej strony na granatowym tle 12 żółtych gwiazdek tworzących okrąg flaga Unii Europejskiej