Wariacje na temat Paganiniego na 2 fortepiany — Filmoteka Narodowa - Instytut Audiowizualny

Wariacje na temat Paganiniego na 2 fortepiany



Wariacje na temat Paganiniego na 2 fortepiany

Lata okupacji Lutosławski spędził w Warszawie, zarabiając na życie jako pianista. Początkowo występował sam, później – w duecie fortepianowym z Andrzejem Panufnikiem (1914–1991), kolegą ze studiów i wybitnym kompozytorem. Repertuar duetu obejmował głównie transkrypcje znanych utworów symfonicznych oraz improwizacje. W roku 1941, idąc za radą jednego z kolegów-muzyków, Lutosławski napisał parafrazę popularnego Kaprysu a-moll op. 1 nr 24 na skrzypce solo Niccolò Paganiniego.

Wariacje
są w istocie właśnie parafrazą, nie zaś samodzielną kompozycją, taką jak choćby Rapsodia na temat Paganiniego Sergiusza Rachmaninowa czy osnute na tym samym temacie Wariacje Borisa Blachera. Tematowi Kaprysu nie towarzyszą tu bowiem jego wersje stworzone przez Lutosławskiego, lecz te, które składają się na oryginalny utwór, parafraza polega zaś na ich odpowiednim przekomponowaniu. (Podobnie pomyślane jest opracowanie Kaprysu na skrzypce i fortepian, którego dokonał wcześniej Karol Szymanowski w swoim op. 40.)

Lutosławski zadbał o wzbogacenie pierwowzoru pod względem harmoniki i faktury. Powstała kompozycja o pikantnym brzmieniu, prawdziwy fajerwerk pianistycznej i kompozytorskiej wirtuozerii. Taką muzykę skomponowałby Paganini, gdyby dane mu było żyć w czasach Béli Bartóka i Karola Szymanowskiego, zostać pianistą, a przede wszystkim – twórcą o talencie Lutosławskiego.

Wariacje
zyskały z czasem rangę wielkiego przeboju. Weszły do repertuaru wszystkich znaczących duetów fortepianowych na świecie; są dziś najczęściej wykonywanym utworem kompozytora. W 1977 roku Lutosławski dokonał transkrypcji na fortepian z towarzyszeniem orkiestry.


Konteksty

Do napisania Wariacji namówił Lutosławskiego harfista Filharmonii Warszawskiej nazwiskiem Markiewicz, którego wielkie zaangażowanie w tę sprawę wspominał kompozytor w rozmowie z Zofią Owińską.



Wypowiedzi Witolda Lutosławskiego

„[Parafraza] powstała za namową harfisty Filharmonii Warszawskiej, Markiewicza, który był kelnerem w kawiarni Aria – pierwszej, w której graliśmy. Bardzo się interesował tym, cośmy robili, i namawiał nas na różne rzeczy, między innymi bardzo obstawał przy tym, aby zrobić właśnie taką parafrazę z Paganiniego. Zrobiłem ją sam, bez udziału Panufnika, i dlatego ją zapakowałem razem z moimi kompozycjami, kiedy wyjeżdżałem z Warszawy, dzięki czemu jako jedyna ocalała”.

(Zofia Owińska, Lutosławski o sobie, Gdańsk 2010, s. 30)

Fundusze Europejskie Logotyp: Na granatowym tle częściowo widoczne trzy gwiazdki żółta, biała i czerwona obok napis European, funds digital of Poland. biało-czerwona flaga polska obok napis Rzeczpospolita Polska Logotyp z lewej strony napis Unia Europejska Logotyp. Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego. po prawej strony na granatowym tle 12 żółtych gwiazdek tworzących okrąg flaga Unii Europejskiej