Wariacje symfoniczne — Filmoteka Narodowa - Instytut Audiowizualny

Wariacje symfoniczne

  • kompozytor: Witold Lutosławski
  • tytuł oryginalny: Wariacje symfoniczne
  • rok ukończenia: 1938
  • obsada: orkiestra
  • forma/gatunek: wariacje
  • kategoria:muzyka instrumentalna, dzieła na orkiestrę
  • prawykonanie:Kraków, 17.06.1939, Orkiestra Polskiego Radia, Grzegorz Fitelberg – dyrygent



Wariacje symfoniczne

W 1937 roku Lutosławski ukończył studia kompozytorskie w warszawskim konserwatorium. Wariacje miały stanowić pracę dyplomową, jednak utwór okazał się zbyt nowoczesny jak na gust Witolda Maliszewskiego, który uczył Lutosławskiego kompozycji. Młody twórca przerwał więc pracę nad partyturą i skomponował muzykę do dwóch fragmentów z mszy żałobnej, utrzymaną w dość zachowawczym stylu. Brak aprobaty ze strony profesora (skądinąd znakomitego i bardzo uczniowi przychylnego), połączony z kłopotami osobistymi, wpędził Lutosławskiego w depresję, której kres położyła dopiero kilkumiesięczna służba wojskowa.

W roku 1938, po powrocie do domu, kompozytor poczuł nagły przypływ sił twórczych i w krótkim czasie ukończył Wariacje. Ich wykonanie pod batutą Grzegorza Fitelberga wiosną 1939 roku (najpierw w Polskim Radiu, potem na dziedzińcu Zamku Wawelskiego) kompozytor uznał za swój oficjalny debiut.

Partytura świadczy o wspaniałym rzemiośle 26-letniego autora oraz o świetnej znajomości współczesnego repertuaru. W błyskotliwym operowaniu orkiestrą Lutosławski dorównuje Karolowi Szymanowskiemu (I Koncert skrzypcowy, Harnasie) i młodemu Igorowi Strawińskiemu (Sztuczne ognie, Scherzo fantastyczne).

Muzyczna „fabuła” utworu polega na ukazywaniu prostego, jak gdyby ludowego tematu w różnych ujęciach fakturalnych (melodia z prostym lub złożonym akompaniamentem, dialogi grup orkiestrowych, imitacja). Całość składa się z tematu i dziewięciu wariacji zgrupowanych w cztery większe odcinki. Pierwszy z nich, powolny, zawiera temat i początkową wariację, w której słychać wyraźne wpływy Szymanowskiego (w ten sposób mógłby wręcz pisać autor Harnasiów w wieku lat sześćdziesięciu!). Ruchliwy odcinek drugi (trzy kolejne wariacje) eksponuje dialogi między grupami instrumentów. W trzecim ogniwie (powolne wariacje szósta i siódma) zwraca uwagę solo fletu z towarzyszeniem fortepianu, perkusji i smyczków. Finał zawiera dwa ujęcia tematu: zasadnicza melodia służy najpierw za materiał do imitacji (obój, klarnet, fagot), pod sam koniec zaś rozbrzmiewa dostojnie w instrumentach dętych blaszanych na tle żywiołowej gry pozostałych instrumentów.


Konteksty

W artykule z 1968 roku, podsumowującym dotychczasową drogę twórczą Lutosławskiego, Tadeusz A. Zieliński podkreślał, że Wariacje symfoniczne były celną zapowiedzią kierunku dalszego rozwoju talentu kompozytora.



Opinie

„Skomponowane w r. 1938  Wariacje symfoniczne,  które możemy zaliczyć do najlepszych utworów powstałych na świecie przed samą wojną, nie pozostawiają już żadnej wątpliwości co do tego, w czym talent tego twórcy zdolny jest przejawić się najpełniej. Głównym przedmiotem uwagi jest tu kolorystyka i ruch, barwna wirtuozeria i żywość materii dźwiękowej – ale zarazem delikatna precyzja w cyzelowaniu szczegółów zdradzających rękę urodzonego miniaturzysty – cechy, które stały się wszak podstawą stylu najbardziej dojrzałych dzieł Lutosławskiego”.

(Tadeusz A. Zieliński, Droga twórcza Witolda Lutosławskiego, „Ruch Muzyczny” 1968, nr 20, s. 3)

Fundusze Europejskie Logotyp: Na granatowym tle częściowo widoczne trzy gwiazdki żółta, biała i czerwona obok napis European, funds digital of Poland. biało-czerwona flaga polska obok napis Rzeczpospolita Polska Logotyp z lewej strony napis Unia Europejska Logotyp. Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego. po prawej strony na granatowym tle 12 żółtych gwiazdek tworzących okrąg flaga Unii Europejskiej