„Pierwszy kochanek”, reż. C. Brown | Święto Niemego Kina | Dzień #4 — Filmoteka Narodowa - Instytut Audiowizualny

„Pierwszy kochanek”, reż. C. Brown | Święto Niemego Kina | Dzień #4

Przedostatnim filmem pokazywanym na tegorocznym Święcie Niemego Kina będzie Pierwszy kochanek Clarence’a Browna z 1925 roku. Był to przełom w karierze tego reżysera. To właśnie dzięki niemu został on dostrzeżony przez Josepha Schencka, producenta filmowego będącego jedną z najważniejszych postaci w Hollywood.

Ścieżkę dźwiękową do filmu stworzą Marcin Masecki i Jerzy Rogiewicz. Wieloletni współpracownicy po raz pierwszy w karierze wykonają w duecie muzykę do filmu niemego.


Pierwszy kochanek,
reż. Clarence Brown, 79 min, 1925, USA


Jane Vale, niezależna kobieta w średnim wieku, żelazną ręką zarządza wielką fabryką odzieży. Gdy poznaje młodego pracownika szwalni Roberta, wdaje się z nim w romans, który kończy się małżeństwem. Po jakimś czasie orientuje się, że między Robertem, a jej młodszą siostrą rodzi się skrywane uczucie.

Trzymający w napięciu melodramat ze wspaniałą rolą Pauline Frederick, doświadczonej i cenionej aktorki scenicznej, znanej z teatrów na Broadwayu. W swojej roli Jane demonstruje cały wachlarz uczuć i temperamentów: od bezwzględnej i nieznoszącej sprzeciwu bizneswoman, przez zaślepioną miłością kochankę, aż po wyrozumiałą i empatyczną, skłonną do najwyższych poświęceń żonę i siostrę. Pierwszy kochanek był przełomem w karierze reżysera Clarence’a Browna. To właśnie dzięki temu filmowi został dostrzeżony przez Josepha Schencka, producenta filmowego będącego jedną z najważniejszych postaci w Hollywood.

Film został zrekonstruowany w 2019, w oparciu o kilka kopii dystrybucyjnych na taśmie 16mm.

Źródło: UCLA Film & Television Archive, Los Angeles; odrestaurowany przez The Packard Humanities Institute


MUZYKA NA ŻYWO: MARCIN MASECKI & JERZY ROGIEWICZ


Marcin Masecki
pianista, kompozytor, aranżer, dyrygent, kurator, pedagog. Jego działalność obejmuje szerokie spektrum stylistyczne, a wirtuozowskie łączenie gatunków oraz łamanie granic między sztuką wysoką a rozrywkową to znaki rozpoznawcze.

Współprowadzi orkiestrę Jazz Band Młynarski-Masecki, grającą przedwojenny polski jazz w autorskich opracowaniach. Regularnie koncertuje z repertuarem klasycznym w formacie solowym, kameralnym lub z orkiestrami. Jest stałym kuratorem warszawskiego życia muzycznego, organizując festiwale i projekty łączące muzyków z różnych środowisk. Co roku prowadzi klasę improwizacji na Festiwalu Ensemble w Książu.

Pisze także muzykę do filmu oraz do teatru. Jest laureatem Orła za muzykę do filmu Powrót do tamtych dni. Był aranżerem, kompozytorem i konsultantem muzycznym przy filmie Zimna Wojna Pawła Pawlikowskiego (nagroda „Najlepszy Reżyser” w Cannes). Wcześniej stworzył m.in ścieżkę dźwiękową do filmu O zwierzętach i ludziach Łukasza Czajki, Fuck For Forrest Michała Marczaka, oraz Obce Niebo Dariusza Gajewskiego.

Regularnie współpracuje z Polskim Radiem, Teatrem Studio, Barem Studio, oraz orkiestrami MACV i Capellą Cracoviensis.


Jerzy Rogiewicz
– kompozytor, dyrygent, perkusista, pianista i wokalista.

W latach 2005-2012 członek zespołu Levity, z którym nagrał trzy albumy: Levity, 2009, Chopin Shuffle, 2010 i Afternoon Delights, 2011. W latach 2009-2011 perkusista zespołu Pink Freud. W 2013 wraz z Igorem Nikiforowem założył projekt Jerz Igor wykonujący autorską muzykę przeznaczoną dla dzieci (Mała Płyta, 2014; Zimą, 2015).

Jako improwizator występował z takimi artystami jak: Kazuhisa Uchihashi, Toshinori Kondo, DJ LENAR, Wojtek Mazolewski, Tomasz Duda czy Paweł Szamburski. Współpracował z Gabrielą Kulką i Mają Kleszcz.

Jako dyrygent zadebiutował kierując Polską Orkiestrą Radiową, wykonującą wraz z zespołem Mitch&Mitch debiutancki album Zbigniewa Wodeckiego (2015). Autor muzyki filmowej (Nowy Świat, reż. Elżbieta Benkowska, Łukasz Ostalski, Michał Wawrzecki, 2015; Kac, reż. Maciej Buchwald, 2015; Strapiony Mężczyzna, reż. Maciej Buchwald, 2017; film dokumentalny Żalanasz, reż. Marcin Sauter 2017; Krew Boga reż. Bartek Konopka, 2018; serial Mały Grand Hotel reż. Bartek Konopka, 2019) i teatralnej (Przedwiośnie, reż. Natalia Korczakowska, 2015; Lalka, reż. Aneta Groszyńska 2015; Żyd – teatr TV, reż. Aneta Groszyńska-Liweń, 2015; Głód, reż. Aneta Groszyńska-Liweń, 2016 oraz Mesjasze, reż. Aneta Groszyńska-Liweń, 2018).

Masecki i Rogiewicz stale ze sobą współpracują od 2010 roku m.in. w duecie Ragtajmy, Trio Jazzowe Marcina Maseckiego, w zespołach Profesjonalizm, Polonezy, V/TLD czy Jazz Band Młynarski-Masecki. Duet Masecki/Rogiewicz po raz pierwszy zagra do niemego filmu.


Ilustracja: kadr z filmu Pierwszy kochanek, reż. C. Brown

Fundusze Europejskie Logotyp: Na granatowym tle częściowo widoczne trzy gwiazdki żółta, biała i czerwona obok napis European, funds digital of Poland. biało-czerwona flaga polska obok napis Rzeczpospolita Polska Logotyp z lewej strony napis Unia Europejska Logotyp. Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego. po prawej strony na granatowym tle 12 żółtych gwiazdek tworzących okrąg flaga Unii Europejskiej