„Twarz w tłumie”, reż. Elia Kazan

„Twarz w tłumie”, reż. Elia Kazan | Politics on Screen: kino, czyli polityka

„Twarz w tłumie”, reż. Elia Kazan, 126 min, 1957, USA


Lokalna dziennikarka radiowa ze stanu Arkansas Marcia Jeffries prowadzi program „Twarz w tłumie”, w którym rozmawia ze zwykłymi Amerykanami. Bohaterem odcinka nagrywanego w areszcie jest włóczęga i uliczny grajek Larry Rhodes. W zamian za obietnicę skrócenia kilkudniowego wyroku mężczyzna podśpiewuje na antenie i dzieli się anegdotami z życia wagabundy. Program podoba się tak bardzo, że Jeffries namawia Rhodesa – któremu nadaje przydomek „Samotnik” (Lonesome) – na stałą audycję. Popularność Samotnika rośnie – do radia płyną listy i podarunki. A kiedy bohater, żartując, zachęca słuchaczy, by zrobili psikusa szeryfowi, nagle odkrywa, że wraz z popularnością przychodzi władza. Z lokalnej stacji Samotnik przenosi się do telewizji, a liczba jego fanów wzrasta do milionów. Rhodesa kuszą reklamodawcy, którymi niegdyś się brzydził, i politycy, którym nie ufał. Upojony popularnością wierzy w to, że może osiągnąć wszystko – nawet wypromować kandydata na prezydenta. Sukces jest na wyciągnięcie ręki.


Łukasz Pawłowski


FINA partnerem sekcji Politics on Screen


Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny jest partnerem sekcji „Politics On Screen: kino, czyli polityka”. Więcej o filmach pokazywanych w ramach tej sekcji można przeczytać w tekście Łukasza Pawłowskiego i Piotra Tarczyńskiego.

Fundusze Europejskie Logotyp: Na granatowym tle częściowo widoczne trzy gwiazdki żółta, biała i czerwona obok napis European, funds digital of Poland. biało-czerwona flaga polska obok napis Rzeczpospolita Polska Logotyp z lewej strony napis Unia Europejska Logotyp. Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego. po prawej strony na granatowym tle 12 żółtych gwiazdek tworzących okrąg flaga Unii Europejskiej