„Amerykański żołnierz”, reż. Rainer Werner Fassbinder, 80 min, 1970, RFN
Wczesny dramat Fassbindera odwołujący się do poetyki kina noir. Głównym bohaterem filmu jest Ricky, weteran wojny w Wietnamie, który powraca do rodzimego Monachium. Na zlecenie zdemoralizowanych policjantów mężczyzna ma wyeliminować kilkoro przestępców. Dziewczyna jednego z policjantów zakochuje się w Rickym…
Reżyser zwracał uwagę, że „Amerykański żołnierz” zawiera wiele cytatów z francuskiego i amerykańskiego kina gangsterskiego, m.in. z filmów Raoula Walsha i Johna Hustona. Jednocześnie, poetyka tego minimalistycznego, wyestetyzowanego dzieła przywodzi jednak na myśl także postulaty Bertolda Brechta oraz nowofalowe eksperymenty Jean-Luca Godarda. Porównując film z późniejszymi dziełami Fassbindera, krytyk „New York Times” pisał, że „Amerykański żołnierz” „nie jest aż tak ambitny, ale pozostaje niezwykle interesujący i miejscami odważny. (…) Film ma senny, oniryczny rytm, wywołuje wrażenie zwolnionego tempa” (V. Canby, Fassbinder’s ‘American Soldier’ Is Bold and Interesting, “The New York Times”, 30 I 1976). Co ciekawe, jedna z epizodycznych bohaterek opowiada w „Żołnierzu” historię, która zostanie sfilmowana w jednym z późniejszych dzieł Fassbindera – jako „Strach zżerać duszę”.