„Miłość jest zimniejsza niż śmierć” / „Mały chaos", reż. Rainer Werner Fassbinder

„Miłość jest zimniejsza niż śmierć” / „Mały chaos", reż. Rainer Werner Fassbinder

Prelekcję przed filmem wygłosi Bartosz Żurawiecki.


„Miłość jest zimniejsza niż śmierć”, reż.
Rainer Werner Fassbinder, 88 min, 1969, RFN


Pierwszy pełnometrażowy film Rainera Wernera Fassbindera, grający z gatunkiem kina gangsterskiego. Odtwarzany przez samego Fassbindera sutener Franz pracuje na własną rękę i nie chce wstępować do syndykatu. Gangsterzy wysyłają Bruna, by ten przekonał przestępcę do współpracy. Sytuacja komplikuje się, kiedy obydwaj mężczyźni zaprzyjaźniają się ze sobą. Franz odstępuje koledze swoją dziewczynę, Joannę…


W filmie zadedykowanym między innymi Claude’owi Chabrolowi, Éricowi Rohmerowi i Jean-Marie Straubowi, Fassbinder łączy nowofalową estetykę ze schematami znanymi z kina gangsterskiego. Wygwizdany na festiwalu w Berlinie film z czasem zaczął cieszyć się coraz większym uznaniem wśród krytyków, którzy dostrzegli w nim zapowiedź oryginalnego stylu reżysera. Jak pisał Andrzej Gwóźdź, Fassbinder przenosi „swoje doświadczenia teatralne na kino w sposób nieprzezroczysty: nie adaptuje, ale imituje, nie przekłada, lecz cytuje. (…) Bawi się więc reżyser teatrem w kinie tworząc hybrydy na styku mediów, rodzaj intermedialnego kina i teatru” (A. Gwóźdź, Kino „żałosnych ludzi”, Pierwsze filmy Rainera Wernera Fassbindera, [w:] Filmorób, czyli kino nieustające Rainera Wernera Fassbindera). Filmowy kunszt reżysera najlepiej widać w scenie w supermarkecie, która przez jednego z badaczy została nazwana „jedną z najpiękniejszych sekwencji w całej historii filmu”.


„Mały chaos”, reż. 9 min, 1967, RFN


Drugi zachowany film Rainera Wernera Fassbindera. W krótkometrażówce z 1967 roku niemiecki twórca podejmuje grę z kinem gangsterskim. Bohaterami są młodzi ludzie, którzy, mając dość nudnej pracy przy sprzedaży magazynów, postanawiają, że dokonają napadu…


Jak pisał Andrzej Gwóźdź, „kontrast wynikający z sąsiedztwa dość drastycznych scen znęcania się nad ofiarą i wyznania miłości do kina sprawia, że film zaczyna funkcjonować w horyzoncie pastiszu (…). Już w swym drugim filmie tworzy Fassbinder wielopoziomową sieć powiązań intertekstualnych, które każą sytuować jego intencje w paradygmacie gry: z kinem i wokół kina”. ” (A. Gwóźdź, Kino „żałosnych ludzi”, Pierwsze filmy Rainera Wernera Fassbindera, [w:] Filmorób, czyli kino nieustające Rainera Wernera Fassbindera).

Fundusze Europejskie Logotyp: Na granatowym tle częściowo widoczne trzy gwiazdki żółta, biała i czerwona obok napis European, funds digital of Poland. biało-czerwona flaga polska obok napis Rzeczpospolita Polska Logotyp z lewej strony napis Unia Europejska Logotyp. Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego. po prawej strony na granatowym tle 12 żółtych gwiazdek tworzących okrąg flaga Unii Europejskiej