„Dwadzieścia cztery źrenice”, reż. Keisuke Kinoshita

„Dwadzieścia cztery źrenice”, reż. Keisuke Kinoshita

„Dwadzieścia cztery źrenice”, reż. Keisuke Kinoshita, 162 min, 1954, Japonia


Mało znana w Polsce, a otoczona uwielbieniem w Japonii historia nauczycielki Hisako Oishi (Hideko Takamine) wychowującej tytułową dwunastkę szkrabów na wyspie Shodoshima na Morzu Wewnętrznym. Adam Garbicz pisał z uznaniem: „Tajemnicą znakomitego stylu Kinoshity jest niewidoczność”. Zgadza się, ale tylko jeśli przez „niewidoczność” rozumiemy spokojną, nienarzucającą się rękę doświadczonego mistrza.


Przedstawione w filmie kilkadziesiąt lat przemian w Japonii (od roku 1928 do powojnia), wiernie zarejestrowane zmiany pór roku i empatyczna, antymilitarystyczna narracja składają się na skromne arcydzieło, w równym stopniu wstrzemięźliwe i rozdzierające. Do legendy przeszedł drobiazgowy casting ról dziecięcych: starsi aktorzy byli dobierani tak, żeby można było dostrzec fizyczne podobieństwa między kilkulatkami a młodzieżą wyruszającą na wojnę. Klasyczny w najszlachetniejszym tego słowa znaczeniu film Kinoshity to „wyciskacz łez” emanujący nastrojem zadumy i cichej akceptacji.


Sebastian Smoliński / opis festiwalowy

Fundusze Europejskie Logotyp: Na granatowym tle częściowo widoczne trzy gwiazdki żółta, biała i czerwona obok napis European, funds digital of Poland. biało-czerwona flaga polska obok napis Rzeczpospolita Polska Logotyp z lewej strony napis Unia Europejska Logotyp. Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego. po prawej strony na granatowym tle 12 żółtych gwiazdek tworzących okrąg flaga Unii Europejskiej