„The Afterlight”, reż. Charlie Shackleton / „Train Again”, reż. Peter Tscherkassky

„The Afterlight”, reż. Charlie Shackleton / „Train Again”, reż. Peter Tscherkassky

„The Afterlight”, reż. Charlie Shackleton, 82 min, 2021, Wielka Brytania


Timeless to festiwal celebrujący ponadczasowe kino. Niestety nic nie trwa wiecznie. Archiwizacja taśmy 35 mm w dobrych warunkach to najpewniejszy sposób na zachowanie filmowego dziedzictwa. Co jednak w sytuacji, gdy dzieło istnieje wyłącznie jako pojedynczy zestaw rolek i nigdy nie zostanie powielone lub zeskanowane do postaci cyfrowej?


„The Afterlight", sugestywny eksperyment found footage Charliego Shackletona, niszczeje i znika dosłownie na naszych oczach. Każdy seans filmu eksploatuje taśmę 35 mm – kiedy ulegnie ona rozpadowi, film przestanie istnieć. Wywołujący skojarzenia z twórczością Billa Morrisona i Guya Maddina projekt to zmontowany z setek filmów kolaż z bardziej i mniej znanymi aktorami, których łączy jedno: wszyscy już nie żyją. Humphrey Bogart, Zbyszek Cybulski, Katharine Hepburn, Claude Laydu z „Dziennika wiejskiego proboszcza", Simone Simon z „Ludzi kotów" i dziesiątki innych postaci krążą w opustoszałych przestrzeniach, zmierzając do tytułowego baru. Jak wyglądają filmowe zaświaty i czy celuloid zapewnia nieśmiertelność?


Sebastian Smoliński / opis festiwalowy


„Train Again”, reż. Peter Tscherkassky, 20 min, 2019–2021, Austria


Jazda bez trzymanki: po szynach wiodących przez historię kina, na pokładzie widmowego pociągu mknącego przez zabrudzoną, przetartą taśmę. Kinetyczny, błyskający światłami, atakujący dźwiękami esej zszyty z celuloidowych fragmentów. Wjazd pociągu na stację jako konceptualne kino akcji udowadniające, że stare, dobre 35 mm nie daje się zepchnąć na boczny tor.


Sebastian Smoliński / opis festiwalowy


Biogramy twórców


Charlie Shackleton (ur. 1991) jest brytyjskim reżyserem, artystą multimedialnym i krytykiem filmowym. Większość jego dzieł, w tym debiutancki „Beyond Clueless” (2014) i „Fear Itself” (2015), można zaliczyć do gatunku esejów filmowych. Nakręcił też film „Paint Drying” (2023) – trwający ponad 10 godzin i pokazujący jedynie schnięcie farby na ścianie – by zaprotestować przeciwko obowiązującemu w Wielkiej Brytanii systemowi klasyfikacji filmów.


Peter Tscherkassky
(ur. 1958) jest austriackim twórcą filmów eksperymentalnych, wykorzystującym głównie technikę found footage. Nakręcił wiele krótkich metraży, zawsze używając taśmy filmowej zamiast technologii cyfrowej. Zorganizował kilka festiwali filmów awangardowych, a swoje filmy pokazuje na wielu festiwalach: zarówno „Instructions for a Light and Sound Machine” (2005), jak i „Train Again” (2021) miały swoją premierę w Cannes.

Fundusze Europejskie Logotyp: Na granatowym tle częściowo widoczne trzy gwiazdki żółta, biała i czerwona obok napis European, funds digital of Poland. biało-czerwona flaga polska obok napis Rzeczpospolita Polska Logotyp z lewej strony napis Unia Europejska Logotyp. Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego. po prawej strony na granatowym tle 12 żółtych gwiazdek tworzących okrąg flaga Unii Europejskiej