Uwaga! Po pokazach odbędzie się spotkanie w którym udział weźmie Louis Lemkow Zetterling, syn reżyserki i aktorki Mai Zetterling, socjolog, profesor akademicki.
„Spotkanie z Mai”, reż. Jannike Åhlund, Solveig Nordlund, 11 min, 1996, Szwecja
Krótkometrażowy dokument zrealizowany w 1984 roku we francuskim Banne, gdzie pod koniec lat 70. Mai Zetterling kupiła zrujnowany średniowieczny dom. „Spotkanie…" jest zapisem rozmowy, w której reżyserka powraca do kontrowersji po premierze „Dziewcząt", najgłośniejszego filmu w jej dorobku, opowiada o powodach porzucenia aktorstwa i swoim „planie pięcioletnim”, który pozwolił jej zdobyć reżyserskie szlify. Szczera, bezpośrednia – tak jak we własnych filmach – Mai Zetterling wspomina atmosferę, jaka towarzyszyła jej w zdominowanym przez mężczyzn zawodzie. „Mówili, że reżyseruję jak mężczyzna. Nagle z seksbomby stałam się kimś zupełnie innym. Zastanawiałam się, czy aż tak się zmieniłam, może przytyłam, zaczęłam inaczej wyglądać? Nie, po prostu mężczyźni ujrzeli mnie w innym świetle”.
„Słowa od serca”, reż. Christina Olofson, 77 min, 1996, Szwecja
Niemal 30 lat po premierze „Dziewcząt" (1968) ulubione aktorki i zarazem wielkie gwiazdy szwedzkiego kina – Bibi Andersson, Harriet Andersson i Gunnel Lindblom – zbierają się we francuskim domu Mai Zetterling. Reżyserki z nimi już nie ma (zmarła rok wcześniej), ale takie spotkanie to spełnienie jednego z jej filmowych marzeń. Miała w planach taki projekt – wspólną kolację w posiadłości Le Maze i zarejestrowaną kamerą rozmowę. Bardzo intymny, zaskakująco szczery dokument Christiny Olofson nie skupia się tylko na wspomnieniach współpracy przy „Dziewczętach", ale jest także rozliczeniem aktorek z ich życiowymi i zawodowymi wyborami, opowieścią o karierze, starzeniu się, sławie, macierzyństwie, pieniądzach. To czasem żartobliwe, czasem gorzkie refleksje – jak wówczas, gdy Harriet Andersson przyznaje, że jako młoda aktorka „nie miała twarzy”, bo wszystkich interesował tylko jej biust i pośladki. Z kolei Bibi Andersson wspomina Bergmana i Nykvista bezlitośnie komentujących jej makijaż, a Gunnel Lindblom mówi o cenie posiadania dzieci.
Opis festiwalowy - Małgorzata Sadowska