Bezpłatne szkolenia FINA

Bezpłatne szkolenia FINA

taśma filmowa
źródło: Fototeka FINA

Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny zaprasza na bezpłatne szkolenia z zakresu konserwacji nośników filmowych, digitalizacji i rekonstrukcji cyfrowej materiałów filmowych, zarządzania metadanymi i przechowywania danych cyfrowych. Oferta skierowana jest do wszystkich osób, które chcą poznać i doskonalić umiejętności związane z ochroną zbiorów filmowych i okołofilmowych, w szczególności do pracowników instytucji takich jak archiwa czy muzea, a także do zainteresowanych Programem MKiDN Kultura Cyfrowa. Szkolenie organizowane jest w ramach Centrum Kompetencji i finansowane jest ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Szkolenie będzie trwało cztery dni i odbędzie się pomiędzy 13-21 grudnia 2021.

Termin zgłoszeń mija 5 grudnia 2021 roku. Informację o chęci uczestnictwa w szkoleniu należy zgłaszać na adres kamil.jastrzebski@fina.gov.pl. Po zakończeniu naboru uczestnicy zostaną podzieleni na grupy oraz poinformowani o dokładnym terminie, w jakim odbędzie się szkolenie (cztery kolejne dni robocze pomiędzy 13-23 grudnia 2021).

Po zebraniu grup i ustaleniu terminu szkolenia do uczestników przesłane zostaną szczegółowe informacje dotyczące harmonogramu. Szkolenia odbędą się w siedzibie FINA przy ulicy Wałbrzyskiej 3/5 oraz ulicy Chełmskiej 21 w Warszawie. W związku z sytuacją epidemiczną organizator zastrzega możliwość przeprowadzenia szkolenia częściowo lub w całości online.

Szkolenia będą prowadzone przez pracowników Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego.

Program szkolenia zakłada trzy panele tematyczne:

Konserwacja

Wstęp do szkolenia: krótka historia powstania taśmy filmowej, historia kinematografii i fotografii (firmy istniejące na rynku na przełomie wieków: Pathe, Gaumont, Agfa, Kodak, datowanie: podział na kino nieme czarno-białe, kolorowe, dźwiękowe)

Archiwalne nośniki filmowe:

rodzaje nośników (nitroceluloza, acetyloceluloza, poliester, formaty taśmy najbardziej rozpowszechnione 35 mm i 16 mm)

identyfikacja podłoża, specyfikacja (producenci taśmy)

stan zachowania (najbardziej charakterystyczne zniszczenia, uszkodzenia mechaniczne)

Inne materiały ze zbiorów FINA: fotografia, plakaty – ich przechowywanie, warunki i zabezpieczanie, prewencja

PRAKTYKA: Sposoby pracy z materiałem filmowym:

rozwijanie i zwijanie taśmy, przeglądanie (stół manualny/automatyczny)

narzędzia konserwatorskie – urządzenia do przeglądu i zasady ich obsługi,

konserwacja z użyciem różnych materiałów (odróżnianie emulsji od podłoża, naprawy przy pomocy taśmy poliestrowej i perforowanej)

rozpoznawanie materiału, testy: podłoże palne czy bezpieczne (nitro /aceto),

przygotowanie do skanowania (blanki – jaki rodzaj najlepszy, liczenie metrów, klatek – w jakim celu to zliczamy, czyszczenie ultradźwiękowe)

Przygotowanie do digitalizacji – generacje nośników do skanowania

Ciekawostki o taśmie – filmy barwione ręcznie (tinta, stencil itp.)

Bezpieczeństwo zbiorów filmowych – jakie warunki najlepiej zapewnić materiałom filmowym, co jest największym wrogiem taśmy filmowej, pomiary termohigrometrem – kontrola warunków, luminometr – mikrobiologiczne zagrożenia, dezynfekcja zbiorów filmowych, warunki magazynowe (wilgotnościowo-temperaturowe)

Opracowywanie przedwojennej kolekcji filmowej i praca z najstarszymi zabytkami filmowymi

Opracowanie filmograficzne oraz rekonstrukcja przedwojennych filmów.

Omówienie wybranych problemów i dylematów rekonstruktorskich na przykładzie najciekawszych przypadków z ostatnich lat.

Digitalizacja materiałów filmowych i rekonstrukcja cyfrowa

Digitalizacja:

Zasady bezpieczeństwa pracy z materiałem filmowym (ACETO, NITRO)

Sposoby transportowania i przewijania materiałów filmowych przed procesem digitalizacji i w trakcie

Rodzaje urządzeń i zasady działania - skanery obrazu (skaner z przesuwem ciągłym Lasergraphics, skaner z ekspozycją po klatkową Arrilaser, inne przykłady)

Rodzaje urządzeń i zasady działania - skanery dźwięku (skaner liniowy typu SONDOR, programowa analiza obrazu z użyciem pliku graficznego obrazu ścieżki dźwiękowej, czytnik dźwięku optyczny - równolegle z obrazem).

Proces skanowania obrazu - kalibracja - ustawienia projektu, zasady wyboru parametrów dla skanowania obrazu (skaner z przesuwem ciągłym, powierzchniowy)

Proces skanowania dźwięku - kalibracja - ustawienie projektu, zasady wyboru parametrów dla skanowania dźwięku

Zapis danych po procesie skanowania obrazu i dźwięku oraz sposób walidacji (kontrola techniczna skanu obrazu)

Programy użytkowe do edycji (clipster), kontroli jakości i korekcji barwnej Resolve /gęstościowej

Projekcja cyfrowa DCP, zasady, standardy, przekazywanie plików i kluczy do projekcji.

Rekonstrukcja cyfrowa:

Zasady etyczne rekonstrukcji cyfrowej

Praca na oprogramowaniu do rekonstrukcji cyfrowej Diamant - podstawy

Etapy rekonstrukcji cyfrowej

Kontrola jakości wykonanej pracy

Metody weryfikacji jakościowej – porównanie

Eksport wykonanej pracy - finalizacja

Dokumentacja prac rekonstruktorskich

Współpraca z innymi programami do rekonstrukcji – uzupełnienie.

Zarządzanie metadanymi i przechowywanie danych cyfrowych

Długoterminowa archiwizacja zasobów cyfrowych:

Metody zabezpieczania danych cyfrowych

Przegląd nośników. Plusy i minusy różnych technologii

Przyrost danych. Jak się z nim mierzyć?

Strategie na przyszłość

Inwentaryzacja zbiorów

Metadane dokumentów cyfrowych

Nośniki cyfrowe: trwałość, odświeżanie, zmiana generacji

Workflow archiwizacyjny - problemy, zagrożenia.

 


Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego



 



 

Fundusze Europejskie Logotyp: Na granatowym tle częściowo widoczne trzy gwiazdki żółta, biała i czerwona obok napis European, funds digital of Poland. biało-czerwona flaga polska obok napis Rzeczpospolita Polska Logotyp z lewej strony napis Unia Europejska Logotyp. Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego. po prawej strony na granatowym tle 12 żółtych gwiazdek tworzących okrąg flaga Unii Europejskiej