Masha Matzke

Masha Matzke

Masha Matzke, fot. Marian Stefanowski, Deutsche Kinemathek(1)

fot. Marian Stefanowski, Deutsche Kinemathek

EN

Masha Matzke is a film preservationist, scholar, and curator specializing in early and experimental cinema. She holds degrees in cinema studies from Freie Universität Berlin, and film preservation from The Jeffrey Selznick School of Film Preservation (George Eastman Museum, Rochester, NY). Presently a film restorer within the Digitization of National Film Heritage Project, she has been with the Deutsche Kinemathek since 2017. Before joining the Kinemathek, she worked at artist-run film labs, University Libraries, Arsenal - Institute for Film and Video Art, Berlinale (Forum Expanded), and co-founded the experimental film festival FRACTO in Berlin. She has worked as a freelance archivist on several collections, including Leni Riefenstahl's private film estate. Matzke has presented film screenings at Anthology Film Archives, Harvard Film Archive, the Cinémathèque québécoise, San Francisco Film Preserve, and TIFF Lightbox, among others. She is the editor of the first Dore O. monograph, and in her free time writes on experimental cinema. 

Lecture: The Problem of “the Original” in Early and Experimental Cinema (Digital) Restoration

14.11.2025, 3.30 PM

PL

Masha Matzke jest konserwatorką filmową, badaczką i kuratorką specjalizującą się w wczesnym oraz eksperymentalnym kinie. Ukończyła studia z zakresu filmoznawstwa na Uniwersytecie Wolnym w Berlinie (Freie Universität Berlin) oraz konserwacji filmów w The Jeffrey Selznick School of Film Preservation (George Eastman Museum, Rochester, NY) Obecnie pracuje jako restauratorka filmów w ramach projektu Digitalizacja Narodowego Dziedzictwa Filmowego i jest związana z Deutsche Kinemathek od 2017 roku.

Zanim dołączyła do Kinemathek, pracowała w artystycznych laboratoriach filmowych, bibliotekach uniwersyteckich, w Arsenal – Instytucie Sztuki Filmowej i Wideo, a także w Berlinale (Forum Expanded). Współzałożyła również berliński festiwal filmów eksperymentalnych FRACTO.

Jako niezależna archiwistka pracowała przy kilku kolekcjach, w tym przy prywatnym archiwum filmowym Leni Riefenstahl. Matzke prezentowała programy filmowe m.in. w Anthology Film Archives, Harvard Film Archive, Cinémathèque québécoise, San Francisco Film Preserve oraz TIFF Lightbox.

Jest redaktorką pierwszej monografii poświęconej Dore O., a w wolnym czasie pisze o kinie eksperymentalnym.

Wykład: Problem „oryginału” we wczesnym i eksperymentalnym kinie (cyfrowej) restauracji

14.11.2025, 15.30

zobacz także

Fundusze Europejskie Logotyp: Na granatowym tle częściowo widoczne trzy gwiazdki żółta, biała i czerwona obok napis European, funds digital of Poland. biało-czerwona flaga polska obok napis Rzeczpospolita Polska Logotyp z lewej strony napis Unia Europejska Logotyp. Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego. po prawej strony na granatowym tle 12 żółtych gwiazdek tworzących okrąg flaga Unii Europejskiej