Monika Supruniuk

Monika Supruniuk

Monika Supruniuk
Session 2: Can digital archiving be greener? Energy-efficient strategies for long-term storage in archives – Infrastructures & Hardware

Thursday, 23.10.2025, 1.30 PM

BIO

EN:

Monika Supruniuk is an art conservator specializing in the conservation and restoration of paper, photography and film. A graduate of the Faculty of Conservation and Restoration of Works of Art at the Academy of Fine Arts in Warsaw, where she obtained her doctoral degree and currently teaches photography preservation and conservation. Since 2009, she has been associated with the National Film Archive – Audiovisual Institute. She collaborates with numerous public institutions and non-governmental organizations. She is the author of a scientific publication and co-editor of a book on the preservation and conservation of works of art. Furthermore, she is a recipient of the "Young Poland" scholarship from the Minister of Culture and National Heritage (2013) and the scholarship for young scientists from the Ministry of Science and Higher Education (2018–2021). She was the manager of the National Science Centre NCN grant "(Im)mutability. Conservation of Analog Media of Audiovisual Art" (2013–2016). A co-organizer of outreach, educational, and exhibition activities, she is also the initiator of the Warsaw edition of "Home Movie Day" and one of the Archeo Sisters, organizer of the Sounds of Silents festival. Her interests focus on the preservation of analog media, the history of photographic and film techniques, the reinterpretation of audiovisual works in the digital age, and legal and social responsibility in archival and conservation practices. She comes from the Polesie region.

PL:

Monika Supruniuk – konserwatorka dzieł sztuki, specjalizująca się w konserwacji i restauracji papieru, fotografii oraz filmu. Absolwentka Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, gdzie uzyskała stopień doktorki i obecnie prowadzi zajęcia z identyfikacji i konserwacji fotografii. Od 2009 roku związana z Filmoteką Narodową – Instytutem Audiowizualnym. Współpracuje z wieloma instytucjami publicznymi i organizacjami pozarządowymi. Autorka kilkunastu publikacji naukowych i współredaktorka książek z zakresu ochrony i konserwacji dzieł sztuki. Laureatka stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Młoda Polska” (2013) oraz stypendium dla wybitnych młodych naukowców MNiSW (2018–2021). Kierowniczka grantu NCN „(Nie)zmienność. Konserwacja analogowych mediów sztuki audiowizualnej” (2013–2016). Współorganizatorka licznych wydarzeń popularyzatorskich, edukacyjnych i wystaw, a także inicjatorka warszawskiej edycji „Home Movie Day” i jedna z Sióstr Archeo, organizatorek festiwalu Sounds of Silents. Jej zainteresowania koncentrują się na problematyce konserwacji mediów analogowych, historii technik fotograficznych i filmowych, reinterpretacji dzieł audiowizualnych w epoce cyfrowej, a także na odpowiedzialności środowiskowej i społecznej w praktykach archiwalnych i konserwatorskich. Pochodzi z Polesia.

ABSTRACT

EN:

Audiovisual archives generate and store huge amounts of data, the long-term security of which requires increasingly greater energy and infrastructure resources. This applies to both digital and analog archiving, which aims to preserve film at -5°C (annual average) and 30% RH. These elements encompass significant energy resources. During the session, we will try to answer the question of whether audiovisual archiving – digital and analog – can be more optimal and what strategies can reduce its carbon footprint. We will also discuss the challenges of creating institutional policies that combine care for audiovisual heritage with climate responsibility.

PL:

Archiwa audiowizualne generują i przechowują ogromne ilości danych, których długoterminowe zabezpieczenie wymaga coraz większych zasobów energetycznych i infrastrukturalnych. Dotyczy to zarówno archiwizacji cyfrowej, jak i analogowej, która ma ambicję przechowywać taśmy filmowe w warunkach -5°C (średnia roczna) i 30% RH. Takie parametry stanowią istotne wyzwanie w zakresie poboru energii. Podczas sesji spróbujemy odpowiedzieć na pytanie, czy archiwizacja audiowizualna – cyfrowa i analogowa – może być bardziej optymalna i jakie strategie mogą ograniczać jej ślad węglowy. Omówione zostaną także wyzwania związane z tworzeniem polityk instytucjonalnych, które pozwolą połączyć dbałość o dziedzictwo audiowizualne z odpowiedzialnością klimatyczną.

zobacz także

Fundusze Europejskie Logotyp: Na granatowym tle częściowo widoczne trzy gwiazdki żółta, biała i czerwona obok napis European, funds digital of Poland. biało-czerwona flaga polska obok napis Rzeczpospolita Polska Logotyp z lewej strony napis Unia Europejska Logotyp. Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego. po prawej strony na granatowym tle 12 żółtych gwiazdek tworzących okrąg flaga Unii Europejskiej