Grupy wczesnoszkolne zapraszamy na kolejną odsłonę cyklu Raz! Dwa! Trzy! Filmoteka Szkolna Patrzy!
Każde zajęcia poprzedzone będą pokazem filmowym i prelekcją tematyczną. Przyjrzymy się różnym rodzajom animacji, zastanowimy się wspólnie, jak zostały stworzone, a także policzymy, ile osób pracowało na ich sukces. Spróbujemy zdefiniować zawody filmowe i stworzymy własną ekipę, aby sprawdzić w praktyce, jak ważne jest zadanie każdego z jej członków. Na warsztatach dzieci dowiedzą się, jak zbudować filmową opowieść i stworzyć wiarygodnego bohatera, odkryją tajniki scenografii, a co najważniejsze – sprawdzą, jak wprawić obraz w ruch.





Zapisy
Zajęcia są bezpłatne i przeznaczone dla zorganizowanych grup wczesnoszkolnych oraz zerówek. Liczba miejsc jest ograniczona. Udział w zajęciach wymaga rejestracji. Aby zarezerwować miejsca, należy wypełnić formularz i zaakceptować regulamin:
Cykl zajęć rozpoczyna się 14 października.
Wszystkie zajęcia rozpoczynają się o godzinie 10:00. Na miejscu grupa musi być 10 minut wcześniej.
Kontakt: Gabriela Wojciechowska
Email: gabriela.wojciechowska@fina.gov.pl
tel.: 22 182 47 62, 605 322 485
WYPEŁNIJ FORMULARZ ZGŁOSZENIOWY
Program
ABC ANIMACJI
Obejrzymy ciekawą i mądrą historię, która otworzy nam drzwi wyobraźni, a jednocześnie stanie się punktem wyjścia do analizy filmowej. Na młodych widzów czekają skarby polskiej kinematografii! Podczas warsztatów dzieci dowiedzą się, ile czasu potrzeba, aby nagrać minutę filmu animowanego oraz czym animacja wycinankowa różni się od rysunkowej. Wykonają także proste zabawki optyczne, by w czarodziejski sposób samodzielnie wprawić obraz w ruch.
Dzięki zajęciom uczeń:
- poznaje klasyczne dawne polskie animacje;
- poznaje ich twórców dowiaduje się czym jest iluzja ruchu i co to znaczy animować
- odkrywa tajemnice historii kina epoki pierwszych filmów animowanych;
- nazywa rodzaje animacji, potrafi je scharakteryzować oraz podać przykłady filmów reprezentujących dany rodzaj;
- potrafi samodzielnie wykonać proste zabawki optyczne, aby wprawić obraz w ruch.
TAJNIKI SCENARIUSZA
Zastanowimy się wspólnie, po co filmowi scenarzysta. Porozmawiamy o dynamice filmowej narracji, budowaniu napięcia i nastroju. Dzieci dowiedzą się, czego widz oczekuje od filmu, o czym nie można zapomnieć, projektując własną historię i czy zawsze potrzebny jest czarny charakter.
Dzięki zajęciom uczeń:
- dowiaduje się co to jest scenariusz i dlaczego jest potrzebny filmowi;
- rozpoznaje z jakich części scenariusz się składa, co jest w nim najważniejsze;
- orientuje się czym jest adaptacja; poznaje zawód scenarzysty;
- potrafi narysować prosty storyboard.
BUDUJEMY SCENOGRAFIĘ czyli wchodzimy do środka filmu!
Rozmawiamy o znaczeniu oprawy plastycznej filmu i jej wpływie na odbiór przez widza. Uczniowie oglądają fotosy prezentujące pracę na planach filmowych różnych animacji. W zespołach tworzą makietę scenografii do filmu lalkowego, sprawdzając, czy praca scenografa wymaga więcej cierpliwości, czy pomysłowości.
Dzięki zajęciom uczeń:
- dowiaduje się co to jest scenografia i dlaczego jest potrzebna filmowi;
- poznaje zawód scenografa; poznaje klasyczne polskie animacje;
- tworzy własną scenografię inspirowaną obejrzanymi filmami;
- ćwiczy wyobraźnie przestrzenną, rozwija umiejętności manualne i plastyczne;
- przekonuje się czym jest sprawczość i skuteczność i uczy się współpracy w zespole.
Wiatr wieje, morze szumi czyli…. JAK UDŹWIĘKOWIĆ FILM
Wspólnie zastanowimy się, czy bohaterowie, którzy nie wypowiadają ani słowa, mogą nam coś powiedzieć i czy film niemy rzeczywiście nic nie mówi? Spróbujemy udźwiękowić kino po swojemu – dzięki temu dowiemy się, co udaje skrzypienie śniegu latem i czy kokos może imitować konia.
Dzięki zajęciom uczeń:
- potrafi odróżnić dźwięk od muzyki;
- dowiaduje się kto zajmuje się dźwiękiem, a kto muzyką w filmie;
- potrafi napisać prosty dialog do filmu;
- tworzy swoje dźwięki i podkłada je pod obraz; uczy się rozpoznawania i nazywania emocji;
- wskazuje jak poprzedź dźwięk i muzykę w filmie wpływać na nastrój widza;
- staje się świadomym odbiorcą warstwy dźwiękowej filmu.
JAK STWORZYĆ BOHATERA FILMOWEGO
Podczas spotkania dzieci dowiadują się, z jakich elementów zbudowana jest postać filmowa i jak ją stworzyć od samego początku mając na uwadze jej wygląd i charakter. Zastanowimy się, jak sprawić, by bohater był wiarygodny, a widz mógł się z filmu czegoś nauczyć. Dowiemy się, czy supermoce tworzą superbohatera oraz czy postać z bajki może być autorytetem. Porozmawiamy o tym, jak działają neurony lustrzane, jak odróżnić właściwe i ryzykowne wzory zachowania i jak się ochronić przed negatywnym przekazem, którego nie akceptujemy. Dzieci stworzą także postać w wybranej technice animacji.
Dzięki zajęciom uczeń:
- dowiaduje się jak historia głównego bohatera wpleciona jest w scenariusz
- uczy się dostrzegania potrzeb innych;
- rozmawia o kierowaniu się wartościami obserwując bohatera filmowego
- uczy się akceptacji inności, różnorodności postaw;
- uczy się rozumieć związki przyczynowo-skutkowe (jaki będę skutki działań bohatera?);
- rozmawia o tym, jak przyjaźń, lojalność i odwaga bywają nagradzane w narracjach filmowych.