Janko Muzykant — Filmoteka Narodowa - Instytut Audiowizualny

Janko Muzykant

reż.: Ryszard Ordyński, 1930

Janko Muzykant to jeden z pierwszych polskich filmów dźwiękowych – za pierwszy uznaje się Moralność pani Dulskiej Borysa Newolina, ukończony pół roku wcześniej. W tym pionierskim okresie sformułowanie „film dźwiękowy” nie miało jeszcze takiego znaczenia jak dziś. Janko Muzykant jest filmem dźwiękowym, a poniekąd również niemym – wypowiedzi postaci pojawiają się w formie plansz z napisami, jednak film ma nagraną i zsynchronizowaną ścieżkę dźwiękową, w tym piosenki śpiewane przez bohaterów.

Scenariusz opracował znany pisarz i publicysta Ferdynand Goetel. Nowelę Henryka Sienkiewicza potraktował jedynie jako punkt wyjścia dla fabuły. Film opowiada o dalszych losach chłopca, który nie umarł, lecz za próbę kradzieży skrzypiec został osadzony w domu poprawczym, a po latach wyszedł na wolność i zdobył sławę jako skrzypek. Reżyserię powierzono Ryszardowi Ordyńskiemu, cenionemu nie tylko w Polsce, lecz także na świecie. W tym samym roku realizował polską wersję produkowanego przez Paramount Pictures filmu Tajemnica lekarza.

Tytułową rolę zagrał debiutant Witold Conti. Nieprzypadkowo wybrano właśnie jego – Conti umiał grać na skrzypcach, a wcześniej studiował w paryskim konserwatorium. Jego ekranową partnerką była Maria Malicka, uznana aktorka dramatyczna, mająca już na koncie cztery główne role filmowe. Humorystycznym akcentem byli przyjaciele Janka: Lopek i Florek. Wcielili się w nich Kazimierz Krukowski i Adolf Dymsza – czołowi gwiazdorzy warszawskich teatrów rewiowych. W drugoplanowej roli dziedzica Zaruby wystąpił początkujący aktor filmowy, późniejszy pierwszoligowy amant ekranu, Aleksander Żabczyński.


Stefan Rogulski
Stefan Rogulski

Fotos do filmu
Fotos do filmu

Janko Muzykant
Janko Muzykant

Janko Muzykant
Janko Muzykant

Janko Muzykant
Janko Muzykant


Zobacz więcej zdjęć na: FOTOTEKA


Film został zrealizowany w technologii Vitaphone, polegającej na utrwaleniu obrazu na taśmie filmowej, a ścieżki dźwiękowej na płytach gramofonowych. Ponieważ w Polsce ta technologia nie była wówczas dostępna, ścieżkę dźwiękową do zmontowanego już filmu zrealizowano w Berlinie. System szybko wyszedł z użycia (zastąpiony przez praktyczniejszy zapis warstwy dźwiękowej na taśmie); z tego powodu po wojnie płyty zaginęły. Przez dziesięciolecia film był znany jedynie w okaleczonym kształcie, pozbawionym dźwięku. W końcu jednak w prywatnej kolekcji we Włoszech udało się odnaleźć oryginalne płyty z nagraniami, które w 2019 roku kupiła Filmoteka Narodowa. Znalezisko umożliwiło rekonstrukcję filmu i przywrócenie mu jego oryginalnej postaci.

Janko Muzykant jest dziś wielką ciekawostką pod wieloma względami: filmoznawczym (jeden z pierwszych polskich filmów dźwiękowych), muzycznym (ilustracja muzyczna stworzona przez Grzegorza Fitelberga), etnomuzykologicznym (wykorzystanie pieśni i melodii ludowych), teatrologicznym (udział Leona Schillera w doborze muzyki), technologicznym (realizacja w systemie Vitaphone, zastosowanie planów dźwiękowych i efektów), literaturoznawczym (adaptacja noweli na scenariusz), a także varsavianistycznym (unikatowe plenery warszawskie).

Oprac. Michał Pieńkowski


Janko Muzykant


reż.: Ryszard Ordyński

rok produkcji: 1930

premiera: 8 listopada 1930



czas: 104’

scen.: Ferdynand Goetel

zdj.: Zbigniew Gniazdowski

mont.: nieznany

muz.: Grzegorz Fitelberg, Leon Schiller


obsada: Witold Conti, Maria Malicka, Adolf Dymsza, Kazimierz Krukowski, Wiesław Gawlikowski, Tekla Trapszo

Fundusze Europejskie Logotyp: Na granatowym tle częściowo widoczne trzy gwiazdki żółta, biała i czerwona obok napis European, funds digital of Poland. biało-czerwona flaga polska obok napis Rzeczpospolita Polska Logotyp z lewej strony napis Unia Europejska Logotyp. Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego. po prawej strony na granatowym tle 12 żółtych gwiazdek tworzących okrąg flaga Unii Europejskiej