Ludzie bez jutra — Filmoteka Narodowa - Instytut Audiowizualny

Ludzie bez jutra

reż.: Aleksander Hertz, 1919

Film Ludzie bez jutra to jedno z klasycznych dzieł polskiej kinematografii niemej, które przenosi widza w świat warszawskich teatrów końca XIX wieku. Jego fabuła koncentruje się wokół postaci Alfreda Runicza, rotmistrza huzarów, zaręczonego z córką prezesa teatrów miejskich, Pawła Lenina. Życie bohatera odmienia się wraz z pojawieniem się w teatrze nowej gwiazdy – Loli Wirskiej, artystki znanej z romansów i skłonności do prowokowania skandali. Runicz zakochuje się w niej bez pamięci, co staje się początkiem jego dramatycznego upadku. Uwikłany w intrygi, zazdrość i obsesję, coraz bardziej traci kontrolę nad swoim losem. Konflikt z rywalami, oskarżenia o oszustwa i widmo sądu wojskowego prowadzą go do ostatecznej tragedii. Kulminacyjny moment następuje podczas wystawnej kolacji, gdy Runicz, upokorzony i osaczony, strzela do Loli, kończąc w ten sposób swoją historię jako człowiek bez przyszłości.

Inspiracją dla scenariusza było tragiczne zdarzenie z 1890 roku – zabójstwo aktorki Marii Wisnowskiej przez rosyjskiego oficera Aleksandra Bartenjewa. Śmierć jednej z największych gwiazd warszawskiej sceny, otoczonej aurą skandalu i dekadencji, wywołała ogromne poruszenie w społeczeństwie. Proces Bartenjewa i okoliczności zbrodni szeroko komentowano w prasie i literaturze, a temat był obecny w kulturze masowej przez kolejne dziesięciolecia. Nie dziwi więc, że już w pierwszych latach rozwoju kina na ziemiach polskich ta historia stała się wdzięcznym materiałem dla filmowców, którzy chętnie podejmowali wówczas tematykę obyczajowo-salonową. Losy Wisnowskiej doskonale wpisywały się w tę konwencję i stanowiły dla niej idealny punkt wyjścia.



Ludzie bez jutra
Ludzie bez jutra

Ludzie bez jutra
Ludzie bez jutra

Ludzie bez jutra
Ludzie bez jutra

Ludzie bez jutra
Ludzie bez jutra

Ludzie bez jutra
Ludzie bez jutra



Zobacz więcej zdjęć na: FOTOTEKA


Reżyserem Ludzi bez jutra był Aleksander Hertz, założyciel wytwórni Sfinks i jeden z pionierów polskiej kinematografii. Choć film ukończono w 1919 roku, na ekrany trafił dopiero dwa lata później. Przyczyną były trudności z cenzurą oraz protesty rodziny Wisnowskich, oburzonych faktem, że tragedię bliskiej im osoby ukazano w tak sensacyjnej formie. W związku z tym tytuł zmieniano kilkukrotnie – od Zabójstwa Wisnowskiej przez Sprawę Barteniewa i W carskich czasach aż po Ludzi bez jutra. Zmodyfikowano także nazwiska bohaterów, by ograniczyć skojarzenia z prawdziwą zbrodnią. W obsadzie znaleźli się czołowi aktorzy epoki. Runicza zagrał Józef Węgrzyn, należący do najwybitniejszych artystów polskiej sceny i ekranu. W roli Loli Wirskiej wystąpiła Halina Bruczówna, dla której był to ostatni film przed wyjazdem do Stanów Zjednoczonych i próbą kariery na Broadwayu. Choć nie zdobyła międzynarodowej sławy na miarę Poli Negri, była cenioną aktorką o dużym dorobku, występującą wcześniej w wielu filmach o wymowie antycarskiej, popularnych wśród polskiej publiczności. Rola w Ludziach bez jutra do dziś uchodzi za jedną z najważniejszych w jej karierze.

Ciekawostką jest, że w scenach uczt i przyjęć wykorzystano na planie prawdziwe jedzenie, które po zakończeniu zdjęć spożywali wspólnie aktorzy i członkowie ekipy. Według zachowanych relacji te posiłki, mimo obfitości potraw i alkoholu, odbywały się w atmosferze porządku i dyscypliny.

Podobnie jak wiele filmów epoki, kopia Ludzi bez jutra zaginęła. Przez dekady dzieło uchodziło za stracone i było znane jedynie z recenzji oraz kilku zachowanych fotosów. Sytuacja zmieniła się w 2003 roku, gdy filmoznawcy Kamil Stepan i Jerzy Maśnicki odkryli eksportową kopię filmu w Bundesarchiv w Niemczech. Rozpoczęto wtedy żmudny proces restauracji: czyszczenie taśmy, skanowanie i cyfrową obróbkę obrazu, odtworzenie polskich plansz oraz zachowanie oryginalnego barwienia, charakterystycznego dla wczesnych produkcji. Dzięki temu film odzyskał pierwotną formę.

W przypadku tego tytułu unikatowy charakter mają nie tylko zachowana taśma filmowa, lecz także szklane negatywy z fotosami. W zbiorach Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego przetrwało zaledwie kilkadziesiąt takich nośników. Zdecydowaną większość stanowią negatywy fotosów do Ludzi bez jutra. Poza wartością historyczną ich znaczenie wynika też z tego, że podobnych materiałów zachowało się bardzo mało i należą one dziś do rzadkości.

Oprac. Grzegorz Rogowski


Ludzie bez jutra



reż.: Aleksander Hertz

rok produkcji: 1919

premiera: listopad 1921

czas: 86’

pierwotny nośnik: taśma 35 mm, tinta

scen.: Jerzy Stanisław Kozłowski

zdj.: Zbigniew Gniazdowski

mont.: nieznany

muz.: brak

obsada: Halina Bruczówna, Józef Węgrzyn, Maria Dulęba, Paweł Owerłło

Fundusze Europejskie Logotyp: Na granatowym tle częściowo widoczne trzy gwiazdki żółta, biała i czerwona obok napis European, funds digital of Poland. biało-czerwona flaga polska obok napis Rzeczpospolita Polska Logotyp z lewej strony napis Unia Europejska Logotyp. Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego. po prawej strony na granatowym tle 12 żółtych gwiazdek tworzących okrąg flaga Unii Europejskiej