Sami swoi — Filmoteka Narodowa - Instytut Audiowizualny

Sami swoi

reż.: Sylwester Chęciński, 1967

Scenarzysta Andrzej Mularczyk i reżyser Sylwester Chęciński dokonali w swoim filmie rzeczy niezwykłej i karkołomnej: opowiedzieli w komediowej konwencji o losach dwóch rodzin przymusowo przesiedlonych po wojnie z Kresów na tzw. Ziemie Odzyskane. Wydawałoby się, że temat i jego kontekst w ogóle nie pozwalają na żarty, lecz okazało się, że to właśnie komedia daje szansę zasygnalizowania najtrudniejszych i niecenzuralnych wówczas kwestii związanych z przesiedleniami. Należały do nich na przykład konieczność pozostawienia na zawsze rodzinnych gospodarstw na wschodzie i organizowanie nowego życia na terenach zachodnich, które jawiły się przesiedleńcom niczym spalona ziemia.

Mularczyk uczynił z fabuły opowieść na poły autobiograficzną, a mówiąc precyzyjniej – rodzinną. Korzystał z anegdot opowiadanych przez swojego stryja, Jana Mularczyka, który stał się pierwowzorem zarówno dla postaci Kaźmierza, jak i Jaśka Pawlaka. Stryj miał krewki charakter, łatwo się złościł, a przede wszystkim wdał się w konflikt z sąsiadem zza płotu, co stanowi jeden z głównych motywów filmu. We wrogości Pawlaków i Kargulów można dostrzec współczesne nawiązanie do Zemsty Aleksandra Fredry. Sami swoi stali się tym rzadkim przypadkiem polskiej komedii filmowej, której gigantyczna i niesłabnąca popularność wśród masowej widowni od początku idzie w parze z uznaniem krytyki. Nie bez powodu Lech Pijanowski swoją recenzję opublikowaną po premierze w tygodniku „Świat” zatytułował Uciecha i namysł, przewidując, że film ten pozostanie w odbiorcach na dłużej.

Sami swoi
Sami swoi

Sami swoi
Sami swoi

1-F-2417-119-1500x
1-F-2417-119-1500x

Sami swoi
Sami swoi

Sami swoi
Sami swoi




Zobacz więcej zdjęć na: FOTOTEKA


Mularczyk i Chęciński mówią coś bardzo ważnego o powojennej kondycji Polaków, a w ich wizję chce się wierzyć: wojna i nowa sytuacja polityczna mocno nadszarpnęły siły bohaterów, ale nie zdołały ich złamać. Kargul i Pawlak walczą o swoje tak, jak umieją. Ale nawet kłócąc się o kota czy pas transmisyjny do młockarni, mimochodem tworzą na Ziemiach Odzyskanych zalążek nowej wspólnoty. W wykreowaniu tej aury ogromną zasługę mieli odtwórcy głównych ról: Wacław Kowalski jako Pawlak i Władysław Hańcza jako Kargul. Zwłaszcza Kowalski, który sam pochodził z Kresów, nasycił film autentycznymi powiedzonkami i zachowaniami, które zapamiętał z rodzinnych stron. Wiele z nich weszło do codziennego języka (choćby „Czyś ty oczadział?” czy „Żeby ty chodził po wodzie i pić prosił”). Na postać krewkiego Pawlaka patrzy się jak na figurę będącą summą polskich przywar i zalet, pokazanych jednak z przymrużeniem oka i z sympatią. Pozwala to lubić go mimo wszystko – nawet gdy zamachuje się sierpem na sąsiada. Bowiem komediowa konwencja przedstawia wrogość między rodzinami Kargulów i Pawlaków jako element na poły baśniowy, jedynie sugerując okrucieństwo, lecz nigdy nie pokazując go wprost.

Fenomen Samych swoich doczekał się nie tylko dwóch kontynuacji (Nie ma mocnych z 1973 roku oraz Kochaj albo rzuć z 1977), lecz także prequela Sami swoi. Początek z 2024 roku, który przedstawiał przedwojenne losy rodzin Kargulów i Pawlaków, gdy mieszkali jeszcze we wsi Krużewniki na Kresach. Poza tym w Lubomierzu, gdzie kręcono część zdjęć, odbywa się coroczny Ogólnopolski Festiwal Filmów Komediowych, na którym poczesne miejsce zajmuje zawsze komedia Mularczyka i Chęcińskiego. Powstają również pomniki Kargula i Pawlaka, płaskorzeźby, a raz nawet użyto ich postaci w reklamie. Bez wątpienia należą do grona ikon polskiej popkultury, których ponadczasowości nic raczej nie zagraża.

Oprac. Piotr Śmiałowski



Plakat do filmu „Sami swoi”

Źródło: Filmoteka Narodowa - Instytut Audiowizualny
Autor: Andrzej Dąbrowski

Zobacz więcej plakatów na GAPLA

Plakat do filmu

Sami swoi




reż.: Sylwester Chęciński

rok produkcji: 1967


premiera: 15 września 1967

czas: 78’


pierwotny nośnik: taśma 35 mm, kolor

scen.: Andrzej Mularczyk
zdj.: Stefan Matyjaszkiewicz
mont.: Janina Niedźwiecka
muz.: Wojciech Kilar


obsada: Wacław Kowalski, Władysław Hańcza, Zdzisław Karczewski, Ilona Kuśmierska, Jerzy Janeczek, Maria Zbyszewska, Halina Buyno, Aleksander Fogiel, Eliasz Kuziemski


najważniejsze nagrody:

Lubuskie Lato Filmowe w Łagowie (1976) - Złote Grono

Złota Kamera przyznawana przez czasopismo “Film” (1978)

Fundusze Europejskie Logotyp: Na granatowym tle częściowo widoczne trzy gwiazdki żółta, biała i czerwona obok napis European, funds digital of Poland. biało-czerwona flaga polska obok napis Rzeczpospolita Polska Logotyp z lewej strony napis Unia Europejska Logotyp. Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego. po prawej strony na granatowym tle 12 żółtych gwiazdek tworzących okrąg flaga Unii Europejskiej