Zakazane piosenki — Filmoteka Narodowa - Instytut Audiowizualny

Zakazane piosenki

reż.: Leonard Buczkowski, 1946

Zakazane piosenki były pierwszym pełnometrażowym filmem fabularnym zrealizowanym w Polsce po II wojnie światowej. Ich geneza sięga fascynacji Ludwika Starskiego okupacyjnymi piosenkami warszawskimi, które zbierał w czasie wojny, notując teksty i melodie krążące po ulicach i podwórkach. Po wyzwoleniu, mieszkając w Łodzi, zaproponował pomysł Leonardowi Buczkowskiemu. Początkowo miał to być dokument, jednak zebrany materiał i emocjonalny potencjał tematu sprawiły, że twórcy zdecydowali się na film fabularny.

Pierwsze zdjęcia rozpoczęto jesienią 1945 roku. Do współpracy zaproszono autentycznych śpiewaków ulicznych, którzy w czasie okupacji wykonywali zakazane piosenki. Po pokazie próbnych ujęć w łódzkim atelier Film Polski zatwierdził projekt pełnometrażowy. Starski napisał nowy scenariusz, łącząc losy fikcyjnych bohaterów z wydarzeniami okupacyjnymi.


Fotosy do filmu „Zakazane piosenki” / Autor: Marek Frankfurt / Źródło: FINA
Fotosy do filmu „Zakazane piosenki” / Autor: Marek Frankfurt / Źródło: FINA

Fotosy do filmu „Zakazane piosenki” / Autor: Marek Frankfurt / Źródło: FINA
Fotosy do filmu „Zakazane piosenki” / Autor: Marek Frankfurt / Źródło: FINA

Fotosy do filmu „Zakazane piosenki” / Autor: Marek Frankfurt / Źródło: FINA
Fotosy do filmu „Zakazane piosenki” / Autor: Marek Frankfurt / Źródło: FINA

Fotosy do filmu „Zakazane piosenki” / Autor: Marek Frankfurt / Źródło: FINA
Fotosy do filmu „Zakazane piosenki” / Autor: Marek Frankfurt / Źródło: FINA

Fotosy do filmu „Zakazane piosenki” / Autor: Marek Frankfurt / Źródło: FINA
Fotosy do filmu „Zakazane piosenki” / Autor: Marek Frankfurt / Źródło: FINA


Zobacz więcej zdjęć na: FOTOTEKA



Film opowiada historię muzyka Romana Tokarskiego, który zgłasza się do Filmu Polskiego po przeczytaniu ogłoszenia o planowanym filmie o zakazanych piosenkach. Jego wspomnienia stają się punktem wyjścia dla retrospekcji ukazujących życie codzienne w okupowanej Warszawie – od pierwszych dni wojny po powstanie. Widz obserwuje dramaty mieszkańców, sceny konspiracji, łapanek i egzekucji, ale także chwile nadziei, gdy śpiew staje się formą oporu. Film kończy się ujęciami defilady wojskowej po wyzwoleniu Warszawy.

Produkcja była ogromnym wyzwaniem, realizowanym w trudnych, powojennych warunkach. Choć akcja toczy się w Warszawie, większość zdjęć powstała w Łodzi, gdzie zrekonstruowano fragmenty zniszczonej stolicy. Scenograf Anatol Radzinowicz odtworzył ulice Boduena, Jasną czy fronton Filharmonii Narodowej. Garderoby mieściły się w jednym pokoju, a kostiumy przynoszono z domów. Ekipa dysponowała tylko dwiema kamerami, z których jedna była niemym aparatem znalezionym w siedzibie Hansa Franka w Krakowie. Dźwięk nagrywano w sposób improwizowany, a operator Adolf Forbert owijał kamerę pierzyną, by stłumić hałas. Braki sprzętowe rekompensowano entuzjazmem i pomysłowością.

W obsadzie znaleźli się młodzi aktorzy, często debiutujący na ekranie. Danutę Szaflarską, odtwórczynię głównej roli, Buczkowski dostrzegł w Starym Teatrze w Krakowie. Jej partnerem był Jerzy Duszyński, a w epizodach wystąpili m.in. Alina Janowska, Hanna Bielicka i Zofia Jamry.

W połowie 1946 roku ekipa przeniosła się do Warszawy, by zrealizować sceny plenerowe – m.in. wejście Niemców do miasta, łapanki, egzekucje i walki powstańcze. Do roli okupantów zaangażowano byłych żołnierzy Wehrmachtu, co wywoływało emocjonalne reakcje warszawian, którzy na widok kolumn „niemieckich” żołnierzy reagowali strachem i gniewem.

Premiera odbyła się 8 stycznia 1947 roku w warszawskim kinie Palladium. Publiczność przyjęła film entuzjastycznie – widzowie wzruszali się, śpiewali razem z bohaterami i odnajdywali w fabule własne wojenne wspomnienia. Krytycy byli podzieleni: jedni chwalili film za autentyzm i emocje, inni zarzucali mu brak tragicznego tonu i zbyt łagodne przedstawienie okupanta.

Pod naciskiem władz w 1948 roku powstała druga wersja filmu, bardziej zgodna z ówczesnymi wymogami politycznymi. Zmieniono konstrukcję fabularną i dodano sceny podkreślające brutalność Niemców oraz udział Armii Czerwonej w wyzwoleniu Warszawy. Choć ta wersja była artystycznie słabsza, film nadal cieszył się ogromną popularnością.

Oprac. Grzegorz Rogowski


Plakat do filmu


Plakat do filmu Zakazane piosenki / Autor: Walerian Borowczyk / Źródło: Filmoteka Narodowa - Instytut Audiowizualny

Zobacz więcej plakatów na GAPLA

Zakazane piosenki

rok produkcji: 1946
premiera: 8 stycznia 1947 / 2 listopada 1948

czas trwania: 97’/99’

pierwotny nośnik: taśma 35 mm, czarno-biały

prawa do filmu: WFDiF

reż.: Leonard Buczkowski

scen.: Ludwik Starski
zdj.: Adolf Forbert, Karol Chodura
mont.: Róża Pstrokońska
muz.: Roman Palester

obsada: Danuta Szaflarska, Jerzy Duszyński, Jan Świderski, Janina Ordężanka, Jan Kurnakowicz

LISTA FILMÓW

ZOBACZ
Fundusze Europejskie Logotyp: Na granatowym tle częściowo widoczne trzy gwiazdki żółta, biała i czerwona obok napis European, funds digital of Poland. biało-czerwona flaga polska obok napis Rzeczpospolita Polska Logotyp z lewej strony napis Unia Europejska Logotyp. Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego. po prawej strony na granatowym tle 12 żółtych gwiazdek tworzących okrąg flaga Unii Europejskiej