Konkurs Młodego Kina Białoruskiego | vol. II

Konkurs młodego kina białoruskiego | vol. II (filmy dokumentalne)

Zapraszamy na drugą część konkursu młodego kina białoruskiego, tym razem poświęconego filmom dokumentalnym. Wstęp bezpłatny. Wejściówki na to wydarzenie będą dostępne od 12.11 w kasie kina


Prowadzenie: Mikalai Lauraniuk – koordynator konkursu.


Wstęp bezpłatny. Wejściówki na to wydarzenie będą dostępne od 12.11 w kasie kina.


Dzień wcześniej, w sobotę 23 listopada o godz. 12 odbędzie się pierwsza część konkursu, poświęcona białoruskim filmom fabularnym.


Program

„Chustka”, reż. Anzhalika Ramaniuk, 12 min 23 sek., Białoruś

Podczas II wojny światowej trzyletnia Nina trafia do niemieckiego obozu koncentracyjnego, gdzie zostaje zaliczona do chorych, których następnego dnia czeka spalenie. Jednak jej siedmioletni brat Kola mimo niebezpieczeństwa postanawia zaryzykować wszystko, aby ocalić siostrę


„Spokojne miejsce”, reż. Uliana Shargaeva, 23 min, Białoruś

W marcu 2022 roku Alona i jej matka zostały zmuszone do opuszczenia domu w Czernihowie, gdzie trafiła rosyjska rakieta i znaleźli schronienie w Warszawie. Polacy ukryli ich w maleńkim pokoju, w którym rozpoczynają nowe życie z nowymi problemami. Alona często ucieka do parku, do pobliskiej cerkwi prawosławnej i na zajęcia jogi, żeby znaleźć trochę osobistej przestrzeni i odpocząć od mamy, która ma depresję. Alona z całych sił próbuje wyrwać się ze szponów wojennej traumy i chce żyć dalej. Mama z nieczego się nie cieszy i jedyne o czym marzy to powrót do domu. Bohaterka podejmuje trudną decyzję o odesłaniu matki z powrotem do Czernihowa, który wciąż jest bombardowany.


„Champion 471”, reż. Mikita Pandeka, 13 min, Białoruś

Krowa, która mieszka na fermie hodowlanej poszukuje wolności.


Kołysanka”, reż. Tatsiana Tkachova, 12 min, Białoruś

Kołysanka to film o rodzinie, pamięci i głębokich powiązaniach pomiędzy pokoleniami kobiet w mojej rodzinie. Akcja rozgrywa się w domu moich dziadków we wsi na wschodzie Białorusi. Skupiamy się na mojej mamie, która obecnie tam mieszka, i jej siostrach, które często ją odwiedzają. Po przeprowadzce do Niemiec w 2021 roku nie mogę już odwiedzać tego miejsca, dlatego ten film stał się moim sposobem na podtrzymywanie kontaktu z moim dzieciństwem i ojczyzną.


„Wesele syna”, reż.Hleb Starawierau, 15 min, Białoruś

Aleksiej jest mieszkańcem białoruskiej wsi. Matka Aleksieja pracuje w jedynym sklepie w najbliższej okolicy, a jego ojciec jest drwalem i leśniczym.


Ze swoją dużą rodziną Aleksiej świętuje dzień ślubu z dziewczyną z sąsiedniej wioski. Święto odbywa się w oparciu o stare tradycje białoruskiej prowincji: swatanie, wieczór kawalerski, wykup panny młodej i oczywiście bimber. W związku z tym, że dzień ślubu zbiega się z urodzinami ojca to bimbru jest bardzo dużo. I głównym bohaterem dnia staje się charyzmatyczny ojciec. Szalony weekend pełen humoru i wiejskiego szaleństwa kreśli dość dramatyczny obraz ojca Aleksieja, Michaiła – człowieka, który przeżył długie i trudne życie na białoruskiej wsi. Życie, które być może przeznaczone jest także dla Aleksieja.



Jury


Filip Marczewski – reżyser, scenarzysta, producent, wykładowca. Jako reżyser otrzymał ponad 50 nagród na krajowych i międzynarodowych festiwalach filmowych. Nominowany przez Amerykańska Akademię Filmową do studenckiego Oscara za krótkometrażowy „Melodramat”. Jego debiut fabularny „Bez wstydu” został wybrany w 2012 roku przez magazyn IndieWire do 10 najlepszych filmów festiwalu w Karlovych Warach. Jako producent otrzymał ponad 20 nagród na festiwalach w Polsce i zagranicą. W 2024 roku nominowany do Europejskich Nagród Filmowych w kategoriach: Najlepszy Europejski Film i Najlepszy Europejski Film Dokumentalny za film Aliny Maksimenko „W zawieszeniu”.  Dyrektor Szkoły Wajdy i Wajda Studio. Organizator konkursu scenariuszowego Script Pro. Wykładowca Szkoły Wajdy, Gdyńskiej Szkoły Filmowej i PWSFTviT w Łodzi.


Włada Siankowa – reżyserka i scenarzystka urodzona na Białorusi, obecnie mieszka w Polsce. Ukończyła Mińską Szkołę Filmową, kierunki reżyseria i scenariusz (2013) oraz Szkołę Filmową Andrzeja Wajdy (2020) Autorka filmów krótkometrażowych i pełnometrażowych, docenianych na międzynarodowych festiwalach filmowych. Jej pełnometrażowy film „II” zdobył Nagrodę Specjalną Jury na Warszawskim Festiwalu Filmowym w 2019 roku.


A także anonimowy krytyk z Białorusi.

Fundusze Europejskie Logotyp: Na granatowym tle częściowo widoczne trzy gwiazdki żółta, biała i czerwona obok napis European, funds digital of Poland. biało-czerwona flaga polska obok napis Rzeczpospolita Polska Logotyp z lewej strony napis Unia Europejska Logotyp. Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego. po prawej strony na granatowym tle 12 żółtych gwiazdek tworzących okrąg flaga Unii Europejskiej