Film przeszedł drobiazgowy proces restauracji obrazu i dźwięku, który przywrócił mu dawny blask i wizualną siłę. Po seansie zapraszamy na rozmowę z zaproszonymi gośćmi, którą poprowadzi dziennikarka radia RMF Classic, Magdalena Juszczyk.
Goście pokazu:
- dr Mikołaj Góralik, filmoznawca i znawca kultury czeskiej, przybliży kulisy kręcenia „Amadeusza” w Pradze
- Sebastian Smoliński, krytyk filmowy, amerykanista i założyciel Past Perfect, opowie o procesie rekonstrukcji „Amadeusza”
- dr Agnieszka Nowok-Zych, muzykolożka i kulturoznawczyni, podzieli się muzykologicznym spojrzeniem na „Amadeusza”.
AMADEUSZ 4K w kinach od 3 września 2025 roku.
O filmie
Wielki geniusz. Szalona zazdrość. Niedościgłe widowisko.
Porywająca historia muzycznego geniusza Mozarta (Tom Hulce) i jego zazdrosnego przeciwnika Salieriego (F. Murray Abraham) to nagrodzony 8 Oscarami wielki spektakl oraz jeden z najlepszych filmów kostiumowych w historii kina. W scenerii XVIII-wiecznego Wiednia rozegra się pełen pasji, gniewu i uniesień pojedynek między dwoma bohaterami, których dzieli prawie wszystko – poza miłością do pięknej muzyki. Epickie kino, wybitna ścieżka dźwiękowa, oszałamiająca opera, humor i trzymający w napięciu dramat: „Amadeusz” to widowisko na wszystkie czasy – i widowisko wszech czasów.
Odrestaurowany w 4K „Amadeusz” miał swoją repremierę w maju 2024 roku w Hollywood. Akademia Oscarowa przygotowała odnowioną cyfrowo kopię niedostępnej przez blisko ćwierćwiecze i uważanej za najlepszą wersji kinowej filmu.
AMADEUSZ, oparty na przebojowej sztuce Petera Shaffera, trafi do kilkudziesięciu polskich kin studyjnych i do multipleksów (m.in. pokazy przedpremierowe w sieci Multikino 30 sierpnia i 1 września).
Plakat artystyczny
Na potrzeby filmu dystrybutor przygotował całkowicie nowy zestaw materiałów promocyjnych i merytorycznych. Plakat wykonał ceniony i rozpoznawalny na świecie polski autor Maks Bereski (Plakiat). Jego dzieło zakorzenione jest w tradycji polskiej szkoły plakatu i stanowi nową interpretację filmu. W eksplikacji Maks Bereski pisze tak:
Amadeusz Mozart i Antonio Salieri – pojedynek na muzykę, zazdrość i konflikt ego. Już w pierwszej scenie Salieri krzyczy »Zabiłem Cię, Mozart!«. Kompozytorska pięciolinia jako narzędzie zbrodni. Nawiązania do malarskości – obrazu »Pocałunek Judasza«, XVIII-wiecznych płócien. Do filmowych scen ze zleceniem trującej kompozycji i do jadowitego sługi Gríma. Śmierć przez komponowanie, muzyczne zapracowanie się na śmierć. Zazdrość niosąca konsekwencje. PS: To moja szyja; pięciolinia z białego sznurka.
O firmie Past Perfect:
Past Perfect to nowa firma zajmująca się dystrybucją jakościowej klasyki. Jej założycielem jest Sebastian Smoliński – krytyk, filmoznawca i edukator z kilkunastoletnim doświadczeniem w zakresie popularyzacji historii kina. Past Perfect łączy głęboką pasję z potrzebą dzielenia się filmami z polską publicznością. Wierzymy, że kina są miejscem spotkań oraz wspólnych zachwytów i rozmów.
Najcenniejsze filmy z przeszłości zajmują coraz ważniejsze miejsce w programach imprez filmowych i w naszej wyobraźni. Past Perfect włącza się w ten ruch, oferując kinom w całej Polsce odrestaurowaną klasykę najwyższej jakości. Dystrybucji towarzyszyć będą działania kuratorskie, merytoryczne i edukacyjne, dzięki którym każdy film będzie początkiem pasjonującej opowieści o historii kina.
W naszym katalogu znajdują się filmy nagrodzone Oscarami, uwielbianie przez światową publiczność i stworzone do oglądania na dużym ekranie. Chcemy pokazywać też małe arcydzieła, które, mamy nadzieję, rodzima widownia będzie odkrywać z ekscytacją. Past Perfect odpowiada na potrzebę większego dostępu do klasyki i wprowadzenia do polskiego obiegu dawno niepokazywanych filmów po rekonstrukcji cyfrowej. Dzisiejsze możliwości technologiczne sprawiają, że każde kino w Polsce może wyświetlać filmy z kopii krystalicznej jakości. Zapraszamy do wspólnego świętowania ponownej obecności wielkich dzieł na naszych ekranach.
Przekonajmy się wspólnie, że przeszłość bywa po prostu perfekcyjna.