Pokaz filmu „Biały ślad”, reż. Adam Krzeptowski (1932) (muzyka: Maciej Trifonidis & Joachim Mencel)

Pokaz filmu „Biały ślad”, reż. Adam Krzeptowski (1932) (muzyka: Maciej Trifonidis & Joachim Mencel)

Krakowski Festiwal Filmowy we współpracy z Filmoteką Narodową – Instytutem Audiowizualnym (FINA) zaprasza na pokaz polskiego filmu niemego „Biały ślad” Adama Krzeptowskiego z muzyką na żywo. Seans odbędzie się w Małopolskim Ogrodzie Sztuki przy ul. Rajskiej 12 w sobotę 31 maja o godz. 18


Film był jedyną polską produkcją zaprezentowaną na pierwszym festiwalu w Wenecji. „Biały ślad” to melodramat rozgrywający się w pięknej scenerii Tatr. Na żywo do filmu zagrają Maciej Trifonidis (multiinstrumentalista, kompozytor, kolekcjoner brzmień) i Joachim Mencel – pianista, kompozytor, producent muzyczny, prekursor wykonywania współczesnego jazzu na lirze korbowej.


Miejsce

Koncert odbędzie się w Małopolskim Ogrodzie Sztuki przy ulicy Rajskiej 12. Wstęp biletowany lub za zaproszeniami.


„Biały ślad”, reż. Adam Krzeptowski, 73 min, 1932, Polska

Na skraju tatrzańskiej wsi, w chacie po rodzicach, mieszka rodzeństwo – Zośka i Władek. Przez cały tydzień ciężko pracują, a w niedzielę, odświętnie ubrani, idą do kościoła. Zośka spotyka tam Jaśka, w którym jest skrycie zakochana. Jasiek darzy uczuciem Hankę, która po ukończeniu szkoły, wróciła w rodzinne strony. Hanka jednak zainteresowana jest Andrzejem, świetnym narciarzem. Pewnego dnia idzie z nim w góry. Zostają zasypani przez lawinę. Jasiek odnajduje Andrzeja. Do akcji poszukiwania Hanki rusza GOPR. Bez rezultatu. Zrozpaczony Andrzej sam idzie w góry. Nad ranem odnajduje go Zośka i zabiera do swojej chaty. Czeka tam już Hanka, odnaleziona przez Władka. Młodzi padają sobie w objęcia. Jasiek, który stracił nadzieję na zdobycie serca Hanki, żegna się z Zośką i wyrusza „białym śladem”, by w górach znaleźć ukojenie.


„Biały ślad” to jeden z filmów odrestaurowanych cyfrowo w ramach Projektu Operacyjnego Polska Cyfrowa. Został udostępniony za darmo i bez reklam w portalu Ninateka.

Muzyka na żywo

Tworząc muzykę do filmu „Biały Ślad” artyści użyją szerokiego instrumentarium: usłyszymy instrumenty ludowe takie jak: lira korbowa (akustyczna i przetworzona przez efekty), flety proste, flety etniczne, dzwonki, bębny etniczne, syntezatory, instrumenty perkusyjne, handpany i wiele innych instrumentów, które stworzą niezwykłą atmosferę i idealnie zgrają się z atmosferą filmu. Pojawią się elementy muzyki ludowej, muzyki góralskiej, oraz muzyka stricte filmowa i efekty dźwiękowe.

Mencel Trifonidis

Maciej Trifonidis

Multiinstrumentalista, kompozytor, animator kultury, organizator wydarzeń kulturalnych, edukacyjnych, projektów interdyscyplinarnych, producent muzyczny, redaktor radiowy, realizator dźwięku. Zbieracz dźwięków, kolekcjoner brzmień, obserwator muzycznych procesów i nieokiełznany poszukiwacz. Na brzmienie muzyki Trifonidisa wpływ ma wiele czynników, między innymi fascynacja muzyką etniczną i instrumentami ludowymi, dzieciństwo spędzone w Afryce Północnej (Tripolis, Libia), w środowisku multikulturowym, tworzonym przez obywateli Turcji, Pakistanu, Indii, Bangladeszu, Korei, Vietnamu, Algierii, Tunezji, Sudanu, liczne podróże oraz polsko-greckie korzenie. Zetknięcie z tą wielokulturowością jest wyczuwalne w kompozycjach, melodyce oraz sposobie gry.


trifopark.com

Joachim Mencel

Pianista, kompozytor, producent muzyczny, prekursor wykonywania współczesnego jazzu na lirze korbowej, dr hab. profesor Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie, odznaczony m. in. Srebrnym Krzyżem Zasługi oraz Brązowym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”, nazywany „romantykiem polskiej pianistyki jazzowej”. Ukończył studia na Wydziale Jazzu i Muzyki Rozrywkowej Akademii Muzycznej w Katowicach. Grał m. in. w zespołach Janusza Muniaka (CD „Contemplation”), Andrzeja Cudzicha (CD „Simple Way”) i Nigela Kennedy’ego. Regularnie współpracuje z amerykańskim klarnecistą Bradem Terrym (płyty „All About Spring”, “Colorado”, „Live in Fort Andross”). Ceniony aranżer muzyki wokalnej, pisał i aranżował piosenki dla Ewy Bem (wszystkie piosenki na albumie „Kakadu”), Mieczysława Szcześniaka, Anny Marii Jopek czy zespołów New Life’m i El Greco. Mencel jest autorem kantaty jazzowej na chór, orkiestrę i solistów „Miłość mi wszystko wyjaśniła”, a także muzyki do filmów, spektali baletowych i pantomimy.


Obecnie koncertuje solo z programem utworów na fortepian oraz na lirę, a także występuje ze swoim kwintetem, z którym wykonuje kompozycje własne inspirowane tańcami ludowymi. W roku 2018 oficyna For Tune wydała płytę z tym materiałem o tytule „Artisena”.


Joachim Mencel koncertował w wielu krajach Europy, Ameryki, Afryki i Azji, m. in. z autorskim projektem jmTrio (CD „Interludium”). W kwietniu 2019 roku w Nowym Jorku Joachim Mencel zarejestrował materiał muzyczny przeznaczony na płytę „Brooklyn Eye”, która ukazała się w amerykańskiej wytwórni Origin Records.

Fundusze Europejskie Logotyp: Na granatowym tle częściowo widoczne trzy gwiazdki żółta, biała i czerwona obok napis European, funds digital of Poland. biało-czerwona flaga polska obok napis Rzeczpospolita Polska Logotyp z lewej strony napis Unia Europejska Logotyp. Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego. po prawej strony na granatowym tle 12 żółtych gwiazdek tworzących okrąg flaga Unii Europejskiej