Moda jest integralnym elementem kina, budzi zachwyt, czasem kontrowersje i ma realny wpływ na pozaekranową estetykę dnia codziennego – kreuje trendy, staje się kultowym obiektem i ma potencjał symbolicznych odczytań. Jest przedmiotem autoekspresji bohaterów, ale też obiektem artystycznym, wytwarzanym przez projektantów i projektantki. W „Kinie od podszewki”, wakacyjnym przeglądzie pod patronatem czasopisma „Ekrany”, przyjrzymy się tym wielopoziomowym związkom kina z modą bliżej, prezentując filmy w rozmaity sposób eksponujące kostium, jego znaczenia, status i sposoby powstawania. Pokażemy produkcje z kostiumem w roli głównej, które pozwalają nie tylko na czerpanie rozkoszy z kolorów, faktur i fasonów, lecz także ujawniają podszewkę przemysłu filmowego. Seanse uzupełnione będą filmoznawczymi prelekcjami i dyskusjami z udziałem redaktorek „Ekranów”, a gościnią ostatniego pokazu będzie kostiumografka Dorota Roqueplo.
„Projektantka”
„Kino od podszewki” rozpocznie się 11 lipca o godz. 20.00 pokazem „Projektantki” (2015) Jocelyn Moorhouse, opowieści rozgrywającej się w australijskim interiorze na początku lat 50. XX wieku, kiedy po długiej nieobecności do tutejszego miasteczka wraca Tilly (Kate Winslet). Wytworna kobieta przyjechała zaopiekować się chorą matką, ale chce również odkryć prawdę o wydarzeniach z przeszłości, które wciąż kładą się cieniem na jej życiu. Przez lata ucząca się zawodu w najlepszych paryskich domach mody, teraz zaczyna szyć eleganckie kreacje dla mieszkanek miasteczka. Sama reżyserka porównała swój film do „Bez przebaczenia” (1992) Clinta Eastwooda – tyle że z maszyną do szycia zamiast strzelbą. Stąd też kobieca zemsta w australijskim filmie to także gest sprzeciwu wobec wulgarności i złego smaku.
Po seansie odbędzie się dyskusja, w której udział wezmą Joanna Łuniewicz, Marta Stańczyk i Barbara Szczekała.
„Maria Antonina”
W piątek 25 lipca o godz. 20.00 pokażemy film Sofii Coppoli „Maria Antonina” (2006), z Kirsten Dunst w tytułowej roli młodej arystokratki wydanej za mąż za francuskiego delfina. Życie dworskie popycha bohaterkę w stronę ekscesu: bali, namiętności, jedzenia i kostiumów. Reżyserka przedstawia Marię Antoninę jako typową nastolatkę, której beztroska i chęć życia nie zawsze mieszczą się w gorsecie epoki i królewskich obowiązków, co doskonale oddają nagrodzone Oscarem kostiumy Mileny Canonero. Do dzisiaj film pozostaje wzorem kina historycznego, które nie boi się artystycznej swobody.
Seans poprzedzi prelekcja Joanny Łuniewicz.
„Velvet Goldmine”
W piątek 8 sierpnia o godz. 20.00 zapraszamy na inspirowany erą glamrocka „Velvet Goldmine” (1998) Todda Haynesa. Osią fabuły jest śledztwo na temat życia i tajemniczego zniknięcia gwiazdy muzyki lat 70. Briana Slade’a (Jonathan Rhys Meyers), jakie w 1984 roku prowadzi brytyjski dziennikarz Arthur Stuart (Christian Bale). Bohater odkrywa fascynację artysty amerykańskim piosenkarzem Curtem Wildem (Ewan McGregor) i uwikłania sceny glamrockowej – grę z płcią i orientacją seksualną, także za pomocą stylu. Film Haynesa zawiera wiele nawiązań biograficznych do Davida Bowie’ego, Lou Reeda czy Iggy’ego Popa i jest wypowiedzią na temat roli popkulturowych wizerunków dla kształtowania się tożsamości.
Przed seansem prelekcja filmoznawczyni Karoliny Kosińskiej.
„Kos”
„Kino od podszewki” zakończymy 22 sierpnia o 20.00 pokazem głośnego filmu Pawła Maślony „Kos” (2023), brawurowej, tarantinowskiej z ducha, przełamującej konwencje filmu biograficznego i historycznego opowieści o Tadeuszu Kościuszce planującym powstanie przeciw Rosjanom. Razem z tytułowym „Kosem” (Jacek Braciak) z Ameryki do Polski w 1794 roku przyjeżdża jego wierny towarzysz czarnoskóry Domingo (Jason Mitchell) – spotkanie ze zbiegłym chłopem Ignacem (Bartosz Bielenia) uświadamia mu, jak wiele łączy wykorzystywane polskie chłopstwo i amerykańskich niewolników. Film Maślony przedstawia barwne postacie, korzysta z pełnej werwy dramaturgii i bawi się kliszami filmowymi, reinterpretując polską historię i wpisując się w zwrot ludowy.
Po seansie rozmowa medioznawczyni Sylwii Szostak ze współtwórczynią „Kosa”, kostiumografką Dorotą Roqueplo.
Program
-
Pokazy filmowe | Wykłady
„Maria Antonina”, reż. Sofia Coppola