W programie tegorocznej edycji wydarzenia znalazły się m.in.: dramaty psychologiczne z gatunku Kammerspiel „Kryzys” (1928) G.W. Pabsta i „Sylwester” (1924) Lupu Picka, fascynująca i jedna z najbardziej oryginalnych produkcji tamtego czasu, filmowa hybryda „Czarownica” (1922) Benjamina Christensena, arcydzieło francuskiego impresjonizmu „Kobieta znikąd” (1922) Louisa Delluca oraz obraz jednej z pierwszych reżyserek, Musidory – do głębi hiszpańskie „Słońce i cień” (1922).
Filmy zostały ułożone w bogate programy. Pełne metraże poprzedzą najstarsze czeskie „ruchome obrazy”, nakręcone już w 1898 roku kinematografem braci Lumière przez Jana Kříženeckiego, a także kolejne filmy z cieszącej się powodzeniem sekcji „Pierwsze wredne baby kina”. Filmy będą wyświetlane z napisami polskimi i angielskimi.
Muzyka na żywo
„Kino-koncerty” staną się niepowtarzalną okazją do wysłuchania oryginalnych aranżacji i improwizacji w wykonaniu uznanych muzyków: Bartka Wąsika, Rosy Vertov, Enchanted Hunters, Antoniny Nowackiej i MANOIDA.
Wykłady i dyskusje
Informacje i zapisy: https://soundsofsilents.pl/
7 września, godz. 16, Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy, Al. Ujazdowskie 20
Filmowy wykład mistrzowski „Praca kobiet we wczesnych latach przemysłu filmowego” wygłosi prof. Martin Koerber (Hochschule für Technik und Wirtschaft Berlin / Deutsche Kinemathek; profesor restauracji dziedzictwa audiowizualnego i fotograficznego na Uniwersytecie Nauk Stosowanych w Berlinie).
14 września, godz. 14, Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy, Al. Ujazdowskie 20
Debata „Zmieniaj dobrze. Nowe modele przywództwa i odpowiedzialność w sektorze kultury” (cz. 2). Panelistki: dr Aleksandra Hirszfeld, Magdalena Kamińska (Big Call), Malwina Rozwadowska (Muzeum Łazienki Królewskie). Prowadzący: Igor Stokfiszewski (Krytyka Polityczna).
20 października, Uniwersytet Muzyczny im. Fryderyka Chopina
Muzyczny wykład mistrzowski „Strategie oraz techniki kompozytorskie i improwizacyjne do filmów niemych” wygłoszą Günter A. Buchwald (dyrygent, kompozytor, pianista, skrzypek, akompaniuje seansom filmów niemych od blisko 40 lat) oraz Stefan Wesołowski (kompozytor i skrzypek, twórca m.in. muzyki filmowej).
Matronka festiwalu
SOUNDS OF SILENTS nosi imię menedżerki kultury Anny Sienkiewicz-Rogowskiej, wicedyrektorki FINA w latach 2017–2021, zmarłej w listopadzie 2022 roku.
Więcej informacji na stronie festiwalu: soundsofsilents.pl.