Wróżki-kwiatuszki, figlarne chochliki, zaklinacz gąsienic i iluzjonistka – to barwna menażeria postaci, które pomogą nam odkryć, co znajduje się po drugiej stronie lustra i czy łatwo jest wydostać się z zaczarowanego lasu. A na dokładkę trzymający w napięciu film o małej stenotypistce, która marzy o zostaniu reporterką śledczą. Jeśli lubicie baśniowe opowieści i porywające przygody – świetnie trafiliście!
Seans z muzyką na żywo. Po seansie zapraszamy na warsztaty kreatywne.
Program
„Tulipany” („Les Tulipes”; „Het Tovertoneel”), reż. Segundo de Chomón; Francja, 1907; 4 min 34 s
„Zaklęty zaklinacz” („Le charmeur”); reż. Segundo de Chomón; Francja, 1906; 4 min 21 s
„Wdzięczne myszki” („I topolini riconoscenti”; „Grootmoeder’s Kerstvertellingen”); reż. nieznany; Włochy, 1908; 7 min 10 s
„Cudowne lustra” („Les glaces merveilleuses”; „Zauberspiegel”), reż. Segundo de Chomón; Francja, 1908; 3 min 69 s
„Baby Peggy: Mała reporterka” („Baby Peggy: A Kid Reporter”), reż. Alfred J.
Peggy, stenotypistka w redakcji „Daily News”, marzy o prawdziwej, dziennikarskiej pracy. Kiedy więc szef dziennika obiecuje awans i stanowisko redaktora prowadzącego dla tego, kto rozwiąże zagadkę skradzionego naszyjnika, dziewczynka nie waha się ani chwili. Zaczyna własne śledztwo, w którym nie zabraknie przebieranek i pościgów.
Jedna z późniejszych krótkich komedii studia Century Film z Baby Peggy Montgomery. Pełna gagów, rozgrywająca się w szalonym tempie i charakterystyczna dla wytwórni dziecięca parodia znanego filmu – w tym przypadku „The Cub Reporter” (1922) Johna Francisa Dillona. Doskonały przykład kina bawiącego się kinem, którego głównym atutem pozostaje pięcioletnia gwiazda specjalizująca się w parodiowaniu dorosłych – konkretnych osób, aktorów i typów. Baby Peggy była wówczas u szczytu sławy, krótko przed podpisaniem nowego, jeszcze intratniejszego finansowo kontraktu – jednak wskutek złych decyzji dorosłych, jej kariera wkrótce się skończy.
Katarzyna Wajda
Muzyka
Marlena Ostrowska
Klarnecistka i pedagożka. Jest absolwentką Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, Filii w Białymstoku. Warsztat instrumentalistki doskonaliła podczas wielu krajowych i międzynarodowych kursów mistrzowskich pod okiem wirtuozów klarnetu. Jako klarnecistka ma na swoim koncie zarówno doświadczenia w pracy z orkiestrą, zespołami kameralnymi, jak i występy w roli solistki, m.in. podczas koncertu dyplomantów UMFC z orkiestrą symfoniczną Opery i Filharmonii Podlaskiej (2017). W latach 2009–2017 była klarnecistką Zespołu Pieśni i Tańca Kurpie Zielone. Od 2017 roku pracuje jako nauczycielka gry na klarnecie w Samorządowej Szkole Muzycznej I stopnia w Sokółce. Angażuje się także w projekty muzyczne dla dzieci, m.in. we współpracy z Fundacją „Centrum Sztuki i Kultury Pro Musica” oraz Agencją Artystyczną Pro Arte. Od 2022 roku zajmuje się polską muzyką tradycyjną. Jest klarnecistką Warszawsko-Lubelskiej Orkiestry Dętej, a także kapeli Radoska.