„Ostatni cesarz”, reż. Bernardo Bertolucci, 163 min, 1987, Francja
W jednej ze swoich najbardziej epickich produkcji Bertolucci odmalowuje historię życia Puyi – ostatniego władcy mandżurskiej dynastii Qing. Akcja filmu opartego na autobiografii cesarza rozpoczyna się w 1950 roku, gdy czterdziestokilkuletni Puyi po próbie samobójczej przebywał w radzieckim areszcie. Materia fabularna obejmuje jednak znacznie szerszy okres, a opowieść o upadku cesarskich Chin zostaje opowiedziana poprzez serię retrospekcji: od momentu, gdy były cesarz jako trzylatek został zabrany matce i wstąpił na tron, aż po przełomowy moment uniewinnienia i wyjścia na wolność.
Ten pierwszy zachodni film nakręcony w Zakazanym Mieście (dawnym pałacu cesarskim w Pekinie) zachwycił publiczność widowiskowymi zdjęciami autorstwa Vittoria Storary, muzyką Ryuichiegp Sakamoty i Davida Byrne’a oraz refleksją nad iluzją władzy i znikomością ludzkich dążeń. Film zdobył wiele nagród, w tym dziewięć Oscarów, m.in. za najlepszy film, reżyserię i scenariusz.
Opis festiwalowy