„Król Edyp”, reż. Pier Paolo Pasolini

„Król Edyp”, reż. Pier Paolo Pasolini

„Król Edyp”, reż. Pier Paolo Pasolini, 104 min, 1967, Włochy


W tragedii Sofoklesa Pasolini dostrzegł mit ogólnoludzki, który wyraża wieczną, zawsze aktualną prawdę o człowieku. Jak wiadomo, kompleks Edypa jest jednym z kluczowych pojęć psychoanalizy i do niej również odwołuje się reżyser.


Film składa się z trzech części: prologu rozgrywającego się w latach 20. ubiegłego wieku, dramatu właściwego, toczącego się w starożytności i finału rozegranego w scenerii współczesnych ulic Bolonii i Mediolanu. „Główna różnica między Królem Edypem a innymi moimi filmami polega na tym, że jest to utwór autobiograficzny.


Chłopiec z prologu to ja, a jego ojciec to mój ojciec, oficer dawnej piechoty, matka zaś – nauczycielka, jest moją matką. Opowiadam własne życie, zmitologizowane oczywiście, poddane prawom epickiej legendy Edypa. Pomimo autobiograficznego charakteru w stopniu większym niż jakikolwiek z moich filmów, traktuję go z zupełnym obiektywizmem i poczuciem dystansu: opowiadam osobiste doświadczenia jako coś skończonego, praktycznie niedotyczącego mnie więcej. Interesują mnie tylko jako element świadomości i refleksji, nie zaś jako walka i dramat” – komentował reżyser.

Fundusze Europejskie Logotyp: Na granatowym tle częściowo widoczne trzy gwiazdki żółta, biała i czerwona obok napis European, funds digital of Poland. biało-czerwona flaga polska obok napis Rzeczpospolita Polska Logotyp z lewej strony napis Unia Europejska Logotyp. Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego. po prawej strony na granatowym tle 12 żółtych gwiazdek tworzących okrąg flaga Unii Europejskiej