W tym roku, zgodnie z hasłem przewodnim Święta Niemego Kina „Co krok, to mrok”, królować będzie kino grozy w klasycznym i współczesnym wydaniu z towarzyszeniem muzyki na żywo. Jego nietypowy, intrygujący numer – edycja 19 ¾ potęguje aurę niesamowitości, jaka zapanuje na festiwalu. To także symboliczne odliczanie FINA do ważnego podwójnego jubileuszu – w 2025 roku 70-lecie powstania Filmoteki Narodowej i 20-lecia Polskiego Wydawnictwa Audiowizualnego (PWA) uczci 20. edycja Święta Niemego Kina.
Święto Kina Niemego otworzy arcydzieło gatunku, „Nosferatu – symfonia grozy” (1922) F. W. Murnaua ilustrowane muzycznie przez Stefana Wesołowskiego, kompozytora znakomicie odnajdującego się w poetyce kina niemego.
W programie także inne niemieckie klasyki horroru: uznawany za historycznie pierwszy „Student z Pragi” (1913) Stellana Rye, inicjujące tzw. body horror „Ręce Orlaca” (1924) Roberta Wienego oraz ekspresjonistyczny „Gabinet figur woskowych” (1924) Paula Leniego. A także „Ten, którego biją po twarzy” (1924), amerykański film szwedzkiego mistrza, Victora Sjöströma, którego wcześniejsze arcydzieło, balansujący na pograniczu świata żywych i umarłych „Furman śmierci” (1921), z towarzyszeniem zespołu Hinode Tapes, zamknie festiwal.
W repertuarze znalazło się też miejsce dla dystopijnej „Anteny” (2007) Estebana Sapira – mrocznej, współczesnej – i oczywiście niemej – baśni. Po jej pokazie odbędzie się debata o znaczeniu takich artystycznych eksperymentów.
Wydarzeniem wyjątkowym będzie pierwszy w Polsce (cało)nocny maraton z francuskimi „Wampirami” (1915–1916), legendarnym serialem kinowym Louisa Feuillade’a. Premierowemu pokazowi wszystkich dziesięciu odcinków – ze słynną Musidorą jako niebezpieczną Irmą Vep – towarzyszyć będzie pięć setów DJ-skich. Do „Wampirów” zagrają: Bartosz Kruczyński, daisy cutter, FOQL aka TJ Głupiec, Jakub Lemiszewski i Janusz Jurga.
Wszystkie seanse poprzedzą wprowadzenia filmoznawców.
(…) filmy, czerpiące pełnymi garściami z literatury gotyckiej, folkloru i wpisujące się równocześnie w mroczne czasy i niepokoje targające Europą, stały się inspiracją dla filmowców na całym świecie i rozpoczęły wielką modę na grozę w kinie. Kino gatunkowe opiera się na podstawowej umowie między nadawcami (twórcami filmu) a odbiorcami (jego widownią). Ta umowa zakłada, że idąc do kina godzimy się na konkretną formułę i oczekujemy określonych poszczególnych doznań. Czy wzruszeń na melodramatach, czy patriotycznych zrywów w filmach wojennych, czy śmiechu na komediach. W przypadku horroru tą podstawą jest niezmiennie jedno: będziemy się wspólnie bać.
Artystyczne połączenie przeszłości ze współczesnością, dawnego kina z nowoczesnym brzmieniem stanowi tradycję Święta Niemego Kina. Na scenie Iluzjonu zagrają muzyczne osobowości: Antonina Nowacka, YANA, Lubomir Grzelak, Artur Rumiński, zespoły Titanic Sea Moon oraz Hinode Tapes, a także Stefan Wesołowski, którego występ uświetni seans otwarcia.
W programie znalazła się też propozycja dla młodych widzów, pozbawiona grozy, kultowa animacja „Felix w Hollywood” (1923) w reżyserii Ottona Messmera. Podczas Święta Niemego Kina ten wyjątkowy seans połączony z muzycznym warsztatem sensorycznym, pozwoli uczestnikom przenieść się w czasy złotej ery kina – i poczuć się współtwórcami filmu. Razem z Anną Ługowską i jej zespołem stworzą dźwięki do tej klasycznej, niemej animacji. Warsztat dla dzieci 9–14 lat.
Sprzedaż biletów na Święto Niemego Kina rusza 12 listopada w kasach kina Iluzjon i online na: kinoiluzjon.pl.
Więcej informacji
Więcej informacji o tej i poprzednich edycjach Święta Niemego Kina na oficjalnej stronie festiwalu: swietoniemegokina.pl.
Profil Święta Niemego Kina na Instagramie
O projekcie
Święto Niemego Kina realizowane jest w ramach Programu wspierania działalności podmiotów sektora kultury i przemysłów kreatywnych na rzecz stymulowania ich rozwoju w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.